Volledig scherm
Havenmedewerkers tijdens een stakingsactie in de containersector. © ANP

Moderne havenwerker is prettig in de omgang

De nieuwe generatie havenwerkers moet vooral beschikken over sociale vaardigheden. Flexibiliteit en prettig zijn in de omgang worden steeds belangrijker in de Rotterdamse haven.

Het zijn ook meteen de enige vaardigheden waarvan in ieder geval zeker is dat die in de toekomst nodig zijn. Dat zegt Henk de Bruijn, manager sociale infrastructuur bij het Havenbedrijf Rotterdam en vanuit die functie de man die zich buigt over werkgelegenheidsvraagstukken. Hij was gistermiddag spreker bij een bijeenkomst van personeelschefs over de toekomst van de banen in de Rotterdamse haven.

Nog altijd zijn 180.000 mensen direct of indirect voor hun werk afhankelijk van de Rotterdamse haven. Maar de functies zijn 'dramatisch' aan het veranderen door robotisering, digitalisering en het klimaatakkoord, constateert De Bruijn. Als voorbeeld geeft hij de containerkraan. Vroeger bij uitstek de werkplek voor noeste mannen, nu blijken vooral vrouwen handig met het bedienen van de 'joysticks' voor het laden en lossen van containers. ,,Scholen weten niet hoe de banen er over vijf jaar uitzien. Beter is het de leerlingen in plaats van op te leiden voor een beroep te bekwamen in aanpassingsvermogen en sociale vaardigheden.''

Omgangsvormen

Quote

Sociale vaardighe­den zijn altijd belangrijk, terwijl opleiding niet altijd bepalend is voor de loopbaan

Henk de Bruijn

De Bruijn vindt onder meer bestuursvoorzitter Ron Kooren van het Albeda College aan zijn zijde. Die pleit voor focus op omgangsvormen en leren in de praktijk, in plaats van klassikaal lesstof reproduceren. Zijn school heeft pas onderzoek laten doen naar het toekomstperspectief van de mbo-leerlingen, waaruit blijkt dat de haven niet de enige plek is waar het werk door automatisering sneller verandert dan de docenten kunnen bijhouden. ,,Sociale vaardigheden zijn altijd belangrijk, terwijl opleiding niet altijd bepalend is voor de loopbaan'', put Kooren uit eigen ervaring. Hij is zelf opgeleid als maatschappelijk werker.

In een geautomatiseerde haven worden mensen belangrijker dan ooit, zegt De Bruijn. Voor het onderhoud van installaties en de digitale infrastructuur, somt de topfunctionaris van de havenautoriteit op. ,,En voor het klantcontact. Met flexibele werknemers, die in alle veranderingen mee kunnen, kan Rotterdam zich onderscheiden van concurrerende havens.'' Hij roept bedrijven daarom op in hun personeel te investeren.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam