Volledig scherm
Omwonenden, die al jaren klagen over geluidsoverlast van passerende metro’s, vrezen voor hun nachtrust. © anp

Nachtmetro mogelijk toch niet door Spijkenisse

De nachtmetro die vanaf eind dit jaar in de Rotterdamse regio gaat rijden, doet Spijkenisse misschien toch niet aan. De Rotterdamse wethouder Pex Langenberg (Mobiliteit) gaat samen met de RET onderzoeken of er een andere oplossing mogelijk is. In Spijkenisse is veel weerstand tegen de nachtmetro.

Omwonenden, die al jaren klagen over geluidsoverlast van passerende metro’s, vrezen voor hun nachtrust. Als de proef doorgaat, stopt de laatste metro namelijk in het weekeinde om 2 uur in Spijkenisse.

Langenberg en de RET willen nu in gesprek met de gemeente Nissewaard, waar Spijkenisse onder valt. Die gemeente is in tegenstelling tot andere regiogemeenten tegen de pilot en betaalt hier ook niet aan mee. ,,We gaan nu kijken naar mogelijke oplossingen’’, aldus de woordvoerder van de wethouder. In de oorspronkelijke plannen van de RET staat dat de metro ’s nachts stopt op metrostation De Akkers, het eindpunt van lijn C en D. Maar onderzocht wordt of de metro op deze lijn niet eerder kan keren, bijvoorbeeld bij station Zalmplaat.

Herrie 

Volgens voorzitter Jan Modderman van de bewonersvereniging Omgeving Heemraadlaan, die zelf op zo’n 100 meter van het spoor woont, zou de nachtmetro een ramp zijn voor honderden omwonenden. Nu al liggen veel bewoners wakker van de herrie van metro’s en onderhoudswerkzaamheden aan het spoor. Dat zou dan nog veel erger worden.

Ook in Capelle aan den IJssel zien sommige omwonenden de nachtmetro niet zitten. Maar in tegenstelling tot Nissewaard staat de gemeente hier wel achter de proef. Volgens wethouder Dick van Sluis van Capelle verwacht de gemeente dadelijk wel geluidsklachten van bewoners, maar moet dat een proef niet bij voorbaat in de weg staan.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam

Poll

Waar moet Rotterdam de verkoop van lachgas verbieden?

Waar moet Rotterdam de verkoop van lachgas verbieden?

  • In de hele stad (88%)
  • Alleen daar waar overlast is (3%)
  • Nergens (8%)
4156 stemmen