Volledig scherm
File op de Van Brienenoordbrug. Een nieuwe oeververbinding moet de problemen verhelpen. © ANP

Nieuwe brug of tunnel in Rotterdam komt tussen Kralingen en Feijenoord

UpdateDe nieuwe oeververbinding in de Rotterdamse regio komt tussen de Rotterdamse wijken Kralingen en Feijenoord. Daarover zijn bestuurders van de Metropoolregio Rotterdam/Den Haag, de provincie Zuid-Holland en de gemeente Rotterdam het dinsdagavond na een marathonvergadering van zes uur eens geworden.

Naast deze keuze voor deze stadbrug of -tunnel worden ook maatregelen getroffen om de verkeersknelpunten op de Algeracorridor (tussen Capelle en Krimpen aan den IJssel) aan te pakken. Daarvoor wordt is een bedrag van 90 miljoen euro nodig. Er ligt nu 60 miljoen klaar.

Bestuurders van de Metropoolregio Rotterdam/Den Haag, de provincie Zuid-Holland en de gemeente Rotterdam werden het dinsdagavond laat eens over een advies aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dat gebeurde na een marathonzitting van ruim zes uur.

,,We hebben gekozen voor een dubbele aanpak’’, lichtte bestuurder Marc Rosier namens de Metropoolregio Rotterdam/Den Haag na afloop toe. ,,Naast de oeververbinding in Rotterdam hebben we ook de infra-uitdaging in de Algeracorridor.’’

480 miljoen euro

Een definitief besluit over oeververbinding valt na de zomer, aldus Rosier. Het is nog niet bekend of het een brug of een tunnel wordt. Wanneer die nieuwe verbinding er kan liggen, is volgens hem op dit moment onduidelijk. Voor de bouw van deze multi-modale link in Rotterdam ligt een bedrag klaar van circa 480 miljoen euro, bij elkaar gebracht door het rijk, de regio en de provincie.

De Rotterdamse verkeerswethouder Judith Bokhove (GroenLinks) is in haar nopjes met het besluit. ,,Rotterdam krijgt een nieuwe oeververbinding en ook het probleem met de Algeracorridor wordt aangepakt, ik noem dat een win-win situatie voor de hele regio.’'

Quote

Ik noem dit een win-win situatie voor de hele regio

Judith Bokhove

De komende periode worden de details uitgewerkt van de keuze voor een oeververbinding tussen De Veranda en De Esch. ,,Daarbij gaan we niet over een nacht ijs. Er zijn bijvoorbeeld allerlei nautische voorwaarden waar we aan moeten voldoen. Na de zomer moet de volgende fase klaar zijn en kunnen we de verschillende varianten uitwerken om te kijken welke kosten daar aan hangen.’'

Brug of tunnel

Een keuze voor een brug of een tunnel is dan ook nog niet gemaakt, evenmin zal na de zomer duidelijk zijn welke vorm van openbaar vervoer tussen de twee stadsdelen zal gaan rijden. ,,Pas over een jaar of twee weet je welke variant het gaat worden.’'

Bij de volgende fase van de besluitvorming zullen volgens Bokhove bewoners en andere belanghebbenden worden betrokken. ,,We zullen ze er actiever bij betrekken.’’

Haar Ridderkerkse collega Peter Meij is blij dat de brug tussen zijn gemeente en Krimpenerwaard van de baan is. ,,Dat boek kan nu dicht. Het zou voor Bolnes te veel zijn geweest.’’

In het voorgestelde pakket aan maatregelen zitten onder meer ook een treinstation Stadionpark, een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding tussen Zuidplein en Kralingse Zoom en tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal door de Maastunnel.

Elke ochtend op de hoogte van het laatste nieuws uit Rotterdam en omstreken? Schrijf je hier gratis in!

In samenwerking met indebuurt Rotterdam