Nieuwe taxidienst Taxify wil Nederlandse markt veroveren
De nieuwe taxidienst Taxify, die in Noord-Europa een groot succes is, wil nu ook de Nederlandse taximarkt veroveren. Het Estlands bedrijf, dat gelieerd is aan Skype, probeert te profiteren van de onvrede onder Nederlandse taxichauffeurs over de werkwijze van concurrent Uber.
We willen alle papieren zien, zodat de consument te allen tijde weet wat die krijgt, en niet bij een particulier in de auto belandt.
In Rotterdam stapten deze week al tientallen chauffeurs van dit bedrijf naar Taxify, en in Amsterdam hoopt het bedrijf binnenkort ook veel taxi's binnen te halen.
Voor directeur Matthijs Draijer van de nieuwe taxidienst Taxify zijn het hectische dagen. De vertegenwoordiger van het bedrijf in ons land reist van stad naar stad om professionele taxichauffeurs te overtuigen van de voordelen van zijn nieuwe taxi-app. Dankzij het conflict tussen chauffeurs en Uber hoeft hij daar niet eens heel veel moeite voor te doen.
Snordersdienst
Steeds meer professionele chauffeurs in Rotterdam, Amsterdam en Den Haag, zijn het Amerikaanse Uber namelijk zat. Vooral de snordersdienst UberPOP, die gebruik maakt van particulieren, is hen een doorn in het oog.
In Rotterdam zijn de meeste chauffeurs van UberBLACK (het legale broertje van UberPOP), dinsdag overgestapt op Taxify. Voor Draijer kwam dit als een geschenk uit de hemel. De lancering van de nieuwe taxi-app in Nederland kwam hiermee wel in een stroomversnelling. Want ook in Amsterdam en Den Haag melden zich steeds meer chauffeurs aan. En de NS heeft al contact opgenomen om over samenwerking te praten.
Als Uber niet met UberPOP was gekomen, was het voor ons zo veel moeilijker geweest om op te starten.
Moeilijker
,,Als Uber niet met UberPOP was gekomen, was het voor ons zo veel moeilijker geweest om op te starten,'' beseft Draijer. ,,Maar ze schieten zichzelf gewoon in de voet. Want ze jagen de bestaande taxichauffeurs volledig tegen zich in het harnas. Het gevolg is dat UberBLACK en UberLUX in de Nederlandse steden steeds minder dekking hebben.''
Voor Taxify, dat anderhalf jaar geleden in Estland werd opgericht door Markus Villig en inmiddels in tien landen actief is, is de Nederlandse markt erg interessant. In Noord en -Oost-Europa is het bedrijf namelijk al een grote speler op de taximarkt, maar in West-Europa moet het nog voet aan de grond krijgen.
Als de dienst hier in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag een succes wordt, biedt dat ook kansen in andere Europese steden. Het bedrijf heeft hier veel geld voor over.
Marketingpot
Taxify beschikt over een flinke marketingpot, dankzij de steun van het kapitaalkrachtige Skype. Het bedrijf zal de komende maanden dan ook flink wat reclame gaan maken voor de nieuwe app, zodat klanten massaal gebruik gaan maken van de taxiservice.
,,We gaan de komende tijd ook echt met onze teams en chauffeurs de stad in, om mensen te informeren over de app, maar ook om inzicht te krijgen in hoe mensen de dienst graag willen hebben.''
Onze doelstelling is dat er dan binnen vier minuten een chauffeur voor je klaar staat.
Overgestapt
De taxichauffeurs die zijn overgestapt, zijn in ieder geval enthousiast. Taxify biedt voor hen veel meer voordelen dan Uber. Niet alleen hoeven ze minder af te dragen (1,50 euro per rit in plaats van 20 procent) maar worden er ook geen lastige eisen gesteld aan het soort voertuig dat de chauffeurs moeten hebben. Bovendien wordt er afgerekend bij de chauffeur.
De enige eis die Taxify stelt is dat het een gecertificeerde chauffeur is. ,,Die chauffeurs willen we ook allemaal zien en spreken. We willen ook alle papieren zien, zodat de consument te allen tijde weet wat die krijgt, en niet bij een particulier in de auto belandt. Zeker als we kijken naar vrouwen. Die willen niet bij een wildvreemde achterin de auto zitten. Dat is wel wat je krijgt aangeboden bij Uber.''
Consumenten
Voor consumenten is het ook makkelijker, aldus de directeur. Ze hoeven bijvoorbeeld geen creditcardgegevens achter te laten. ,,Het enige wat ze hoeven te doen is de app te downloaden. Binnen 30 seconden kan je dan een taxi bestellen. Onze doelstelling is dat er dan binnen vier minuten een chauffeur voor je klaar staat.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Taxidienst Uber overvalt zijn klanten met woekerprijzen
Klanten die een taxi via Uber bestellen zijn soms extreem veel geld kwijt voor een rit. Met oud en nieuw bijvoorbeeld waren klanten in Nederland soms honderden euro's duurder uit, vertellen professionele Uber-chauffeurs aan AD. -
Amsterdam krijgt concurrent voor taxidienst Uber
Taxibedrijf Uber heeft er vanaf vandaag een concurrent bij in Amsterdam. Via de taxi-app Taxify kunnen passagiers met een paar klikjes op hun smartphone een taxi bestellen. -
Uber-chauffeurs in opstand tegen Uber
Tientallen professionele taxichauffeurs uit Rotterdam en Den Haag dreigen te stoppen met hun werk voor de nieuwe taxidienst Uber als het bedrijf niet direct stopt met het aanbieden van illegale taxiritjes via UberPOP. -
Rotterdamse Uber-chauffeurs stappen over naar concurrent
Een meerderheid van de professionele taxichauffeurs in Rotterdam die voor UberBLACK werkten, zijn vandaag definitief gestopt met hun werk voor de Amerikaanse taxidienst Uber. De chauffeurs hadden het bedrijf tot maandag de tijd gegeven om te stoppen met de illegale snordersdienst UberPOP. Nu dat niet is gebeurd, stappen de chauffeurs over naar concurrent Taxify. -
Waarom zoenen gezond is: ‘Bij een zoen gaan 1 miljard bacteriën van de ene naar de andere mond’
Vandaag is het Wereld Kusdag. Gezondheidsjournalist Tijn Elferink schreef het boek Kusje erop, de waarheid achter 70 gezondheidsmythes. Wat is er waar van: ‘zoen in het rond, dan word je gezond?’
-
PREMIUM
Samen slapen met je baby of kind: ‘Als je zoon van 16 verdrietig is, waarom niet?’
Veel ouders doen het: met hun baby in bed slapen. Uit gewoonte, voor de gezelligheid en vooral ook uit gemak. Toch wordt het afgeraden door de JGZ, VeiligheidNL en internationale organisaties. Pedagoog Philippe Noens geeft zijn professionele mening: ,,Er bestaat geen hard, wetenschappelijk bewijs tégen, noch vóór samen slapen.” -
Dit is wat bruidsparen dit jaar gemiddeld uitgeven aan hun huwelijk
Gemiddeld geven bruidsparen dit jaar ruim 16.000 euro uit aan hun huwelijk. Dat is 2000 euro meer dan voor corona. We hebben weer zin in een feestje, maar: trouwen is ook duurder geworden. Leveranciers worden steeds vaker gedwongen de gestegen kosten door te berekenen. -
Dwangsom van 10.000 euro voor taxibedrijf Uber
Het bedrijf Uber van de taxidienst UberPOP heeft een dwangsom van 10.000 euro opgelegd gekregen. De rechter verbood de goedkope taxidiensten, maar UberPOP gaat gewoon door met het aanbieden van goedkope taxiritjes.
In samenwerking met indebuurt Rotterdam