Volledig scherm
Voor de Nederlandse Taxifydirecteur Matthijs Draijer komt de overstap van Rotterdamse chauffeurs naar Taxify als alternatief voor het legale UberBLACK als een geschenk uit de hemel. © AD/Sanne Donders

Nieuwe taxidienst Taxify wil Nederlandse markt veroveren

De nieuwe taxidienst Taxify, die in Noord-Europa een groot succes is, wil nu ook de Nederlandse taximarkt veroveren. Het Estlands bedrijf, dat gelieerd is aan Skype, probeert te profiteren van de onvrede onder Nederlandse taxichauffeurs over de werkwijze van concurrent Uber.

Quote

We willen alle papieren zien, zodat de consument te allen tijde weet wat die krijgt, en niet bij een particu­lier in de auto belandt.

Matthijs Draijer

In Rotterdam stapten deze week al tientallen chauffeurs van dit bedrijf naar Taxify, en in Amsterdam hoopt het bedrijf binnenkort ook veel taxi's binnen te halen.

Voor directeur Matthijs Draijer van de nieuwe taxidienst Taxify zijn het hectische dagen. De vertegenwoordiger van het bedrijf in ons land reist van stad naar stad om professionele taxichauffeurs te overtuigen van de voordelen van zijn nieuwe taxi-app. Dankzij het conflict tussen chauffeurs en Uber hoeft hij daar niet eens heel veel moeite voor te doen.

Snordersdienst
Steeds meer professionele chauffeurs in Rotterdam, Amsterdam en Den Haag, zijn het Amerikaanse Uber namelijk zat. Vooral de snordersdienst UberPOP, die gebruik maakt van particulieren, is hen een doorn in het oog.

In Rotterdam zijn de meeste chauffeurs van UberBLACK (het legale broertje van UberPOP), dinsdag overgestapt op Taxify. Voor Draijer kwam dit als een geschenk uit de hemel. De lancering van de nieuwe taxi-app in Nederland kwam hiermee wel in een stroomversnelling. Want ook in Amsterdam en Den Haag melden zich steeds meer chauffeurs aan. En de NS heeft al contact opgenomen om over samenwerking te praten.

Volledig scherm
Tientallen chauffeurs van Uber maakten eerder hun onvrede bekend over de illegale taxidienst UberPOP. De chauffeurs zijn inmiddels overgestapt naar Taxify. © AD/Jan de Groen
Quote

Als Uber niet met UberPOP was gekomen, was het voor ons zo veel moeilijker geweest om op te starten.

Matthijs Draijer

Moeilijker
,,Als Uber niet met UberPOP was gekomen, was het voor ons zo veel moeilijker geweest om op te starten,'' beseft Draijer. ,,Maar ze schieten zichzelf gewoon in de voet. Want ze jagen de bestaande taxichauffeurs volledig tegen zich in het harnas. Het gevolg is dat UberBLACK en UberLUX in de Nederlandse steden steeds minder dekking hebben.''

Voor Taxify, dat  anderhalf jaar geleden in Estland werd opgericht door Markus Villig en inmiddels in tien landen actief is, is de Nederlandse markt erg interessant. In Noord en -Oost-Europa is het bedrijf namelijk al een grote speler op de taximarkt, maar in West-Europa moet het nog voet aan de grond krijgen.

Als de dienst hier in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag een succes wordt, biedt dat ook kansen in andere Europese steden. Het bedrijf heeft hier veel geld voor over.

Marketingpot
Taxify beschikt over een flinke marketingpot, dankzij de steun van het kapitaalkrachtige Skype. Het bedrijf zal de komende maanden dan ook flink wat reclame gaan maken voor de nieuwe app, zodat klanten massaal gebruik gaan maken van de taxiservice.

,,We gaan de komende tijd ook echt met onze teams en chauffeurs de stad in, om mensen te informeren over de app, maar ook om inzicht te krijgen in hoe mensen de dienst graag willen hebben.'' 

Quote

Onze doelstel­ling is dat er dan binnen vier minuten een chauffeur voor je klaar staat.

Matthijs Draijer

Overgestapt
De taxichauffeurs die zijn overgestapt, zijn in ieder geval enthousiast. Taxify biedt voor hen veel meer voordelen dan Uber. Niet alleen hoeven ze minder af te dragen (1,50 euro per rit in plaats van 20 procent) maar worden er ook geen lastige eisen gesteld aan het soort voertuig dat de chauffeurs moeten hebben. Bovendien wordt er afgerekend bij de chauffeur.

De enige eis die Taxify stelt is dat het een gecertificeerde chauffeur is. ,,Die chauffeurs willen we ook allemaal zien en spreken. We willen ook alle papieren zien, zodat de consument te allen tijde weet wat die krijgt, en niet bij een particulier in de auto belandt. Zeker als we kijken naar vrouwen. Die willen niet bij een wildvreemde achterin de auto zitten. Dat is wel wat je krijgt aangeboden bij Uber.''

Consumenten
Voor consumenten is het ook makkelijker, aldus de directeur. Ze hoeven bijvoorbeeld geen creditcardgegevens achter te laten. ,,Het enige wat ze hoeven te doen is de app te downloaden. Binnen 30 seconden kan je dan een taxi bestellen. Onze doelstelling is dat er dan binnen vier minuten een chauffeur voor je klaar staat.''

In samenwerking met indebuurt Rotterdam