Volledig scherm
Een taxi nemen in of naar Rotterdam blijkt dikwijls geen zorgeloze onderneming. © ANP

Nog steeds veel mis in Rotterdamse taxiwereld

Van een prijskaartje van 437,60 euro voor een slordige 80 kilometer tot chauffeurs die passagiers weigeren omdat de rit te kort is. Het nemen van een taxi in of naar Rotterdam is lang niet altijd een zorgeloze onderneming.

Quote

De klant informeer­de bij ons of 450 euro een normaal tarief was. Nou, nee dus

Roy Hilgers

Exacte cijfers ontbreken, maar twee recente voorbeelden illustreren dat misstanden in de taxibranche nog steeds voorkomen. Op 9 december nam een relatie van beleggingsbank Robeco nietsvermoedend een taxi van luchthaven Schiphol naar het Weena in Rotterdam. Hij moest bijna 450 euro aftikken, ruim drie keer het normale tarief. ,,De klant informeerde bij ons of dat een normaal tarief is. Nou, nee dus'', zegt Roy Hilgers namens taxicentrale St. Job, die ontzettend baalt van dit voorval. ,,Het straalt af op de hele branche.''

Toppersconcert
Het tweede voorbeeld stemt Hilgers evenmin vrolijk. Ina Beth uit Amstelveen wilde op kerstavond samen met drie mede-bezoekers van het Toppersconcert in Ahoy een taxi nemen naar haar hotel aan de Mijnsherenlaan, een afstand van zo'n 2 kilometer. Taxichauffeurs hebben een vervoersplicht, wat betekent dat ze geen ritten mogen weigeren.

Beth: ,,Voor Ahoy stonden héél veel taxi's, maar niemand wilde ons meenemen vanwege de ritafstand. Na vijftien chauffeurs te hebben aangeklampt, wilde de zestiende ons wel vervoeren. Toen mijn dochter vroeg of we ook met een creditcard konden betalen, haakte ook hij af. Uiteindelijk zijn we maar gaan lopen. Je moet er toch niet aan denken dat je dochter 's nachts in haar eentje door de stad moet, omdat geen taxichauffeur haar wil meenemen.''

Volledig scherm
Op 9 december nam een relatie van beleggingsbank Robeco een taxi van luchthaven Schiphol naar het Weena in Rotterdam. Hij moest bijna 450 euro aftikken, ruim drie keer het normale tarief. © RV
Quote

Het probleem is dat de pakkans erg klein is

brancheorganisatie KNV Taxi

Net als Hilgers van St. Job noemt ook Fred Aalders van de concurrerende centrale RTC het een schande dat alle chauffeurs de feestgangers weigerden. Hun hand ervoor in het vuur steken dat de chauffeurs niet bij hun centrale zijn aangesloten, durven ze niet. ,,Als ons ter ore komt dat een chauffeur iemand weigert, heeft hij heel wat uit te leggen'', zegt Aalders.

Korte ritten
Volgens brancheorganisatie KNV Taxi komt vooral het weigeren van korte ritten nog veel voor. ,,Het probleem is dat de pakkans erg klein is. De handhaving is een taak van bijzondere opsporingsambtenaren, boa's. Een gemeente kan slecht achter iedere taxichauffeur een boa zetten'', zegt een woordvoerster.

Het advies van het KNV Taxi is hetzelfde als die van de twee taxicentrales: geef klachten altijd door aan de Stichting Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer (Taxiklacht), die in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu klachten over taxi's registreert. Het meldpunt speelt de klacht door naar de centrale, die sancties kan opleggen aan de chauffeur. In het geval van een veel te hoge ritprijs loont het om het kenteken te noteren en naar de politie te stappen om aangifte te doen van oplichting.

Wethouder Pex Langenberg (Vervoer, D66) laat via zijn woordvoerster weten samen met de branche te werken aan nieuwe plannen om excessen te bestrijden. ,,Je kan daarbij denken aan de inzet van nóg meer mystery guests om verkeerde chauffeurs op te sporen.''

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Rotterdam