Nooduitgang bij metro Stadhuis: megaklus waar je straks niets van ziet

VideoDe aanleg van vier extra nooduitgangen in het Rotterdamse metrostation Stadhuis is een civieltechnische uitdaging vol precisie. De metro moet immers wel blijven rijden en het monumentale stadhuis mag geen schade oplopen.

Volledig scherm
Graafmachines graven diep voor de trappen van het stadhuis om extra nooduitgangen voor de metro mogelijk te maken. © Jan de Groen

Een jaar lang gaapt voor de trappen van het stadhuis een enorme bouwput. Al zijn het er eigenlijk twee: in de ene worden de nieuwe nooduitgangen aangelegd, in de andere wordt een ventilatieschacht verplaatst. ,,Die past niet meer in het nieuwe wegprofiel van de Coolsingel'', zegt Linda Verkaik, projectleider bij de RET.

Een groeiende reizigersstroom en strengere regelgeving noopten het vervoersbedrijf ertoe de metrostations onder de loep te nemen. Op meerdere stations zijn extra nooduitgangen nodig. Dijkzigt werd al aangepakt, Coolhaven is net opgeleverd en Stadhuis is op de helft. Het station onder de Coolsingel krijgt vier nieuwe nooduitgangen, twee ervan kunnen ook als extra uitgang worden gebruikt bij grote evenementen. ,,Dan hoeven we het station niet langer af te sluiten.''

Voor het zover is moet eerst wel een enorme klus worden geklaard. ,,De plek vraagt een intensieve samenwerking met het stadhuis, ondernemers en het project herinrichting Coolsingel. Omdat je precies moet weten waar de damwanden moeten komen en waar de graafmachines kunnen staan zonder dat de boel instort, werken we met specialistische bureaus die daar berekeningen voor doen.''

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Poll

Herdenken tijdens het songfestival, kan dat?

Herdenken tijdens het songfestival, kan dat?

  • Ja natuurlijk, het versterkt elkaar alleen maar. (41%)
  • Nee, herdenken is een serieuze zaak. (39%)
  • Dat moeten Rotterdammers toch zelf weten? (20%)
5391 stemmen