Volledig scherm
Impressie Blankenburgtunnel. © Rijkswaterstaat

Nut Blankenburgtunnel kleiner dan gedacht

Het nut van de nog aan te leggen Blankenburgtunnel blijkt veel kleiner dan door minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) wordt verondersteld. Dat blijkt uit berekeningen door onderzoeksbureau CE Delft, op basis van de nieuwe toekomstscenario's van het Planbureau voor de Leefomgeving en het Centraal Plan Bureau.

Uit het onderzoek, dat in opdracht van Natuurmonumenten, Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland, Midden-Delfland Vereniging en diverse bewonersorganisaties is uitgevoerd, blijkt dat de toekomstige verkeersdrukte in de Beneluxtunnel zo'n 20 procent lager uitvalt dan tien jaar geleden werd voorspeld.

De plannen voor de verbinding zijn nog op de oude toekomstscenario's gebaseerd. Maar uit de nieuwste berekeningen blijkt nu onder meer dat er in 2030 minder verkeer door de Beneluxtunnel rijdt zonder Blankenburgtunnel dan volgens de oude cijfers mét de nieuwe tunnel.

De aanleg van de oeververbinding zou dus veel minder positieve effecten hebben op de files in deze regio dan altijd werd voorspeld.

De natuur- en milieuorganisaties hopen dat de minister alsnog nieuwe berekeningen laat maken. De berekeningen van CE Delft zouden ook relevant zijn voor de nog aan te leggen A13/A16 bij Rotterdam. Ook voor dit stuk infrastructuur is met verouderde scenario's uit 2006 gerekend.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Rotterdam