Volledig scherm
Het lange wachten is niet de enige klacht over Trevvel. Chauffeurs zouden zich soms ook onfatsoenlijk gedragen. © Frank de Roo

Ontslag voor chauffeurs Trevvel na onfatsoenlijk gedrag

Enkele chauffeurs van Trevvel zijn al ontslagen vanwege onfatsoenlijk gedrag richting hun passagiers, veelal ouderen die gebruik maken van vervoer op maat. Ook in de toekomst wacht onbeschofte chauffeurs die hardleers zijn ontslag, zo belooft wethouder Sven de Langen.

Leefbaar vroeg vandaag een raadsdebat aan over de klachten over Trevvel, dat sinds 1 januari het aanvullende vervoer in Rotterdam overnam. Na een valse start leek het beter gaan met het vervoer. ,,Maar helaas komen er weer meer klachten’’, zegt raadslid Michel van Elck. ,,De taxi’s komen niet alleen te laat of helemaal niet, maar de passagiers worden ook nog onbeschoft behandeld.’’

Als voorbeeld noemt hij ongeduldig en brutaal zijn richting de ouderen, niet handsfree bellen in de auto, in een vreemde taal spreken en alleen afzetten en niet goed begeleiden bij aankomst. ,,De maat is vol. Dit kan zo niet langer. Het moet consequenties hebben dat de resultaten niet worden gehaald. Trevvel moet een boete van 1,5 miljoen euro betalen en als het na de zomer ook misgaat met het leerlingenvervoer, dan moeten we naar een andere vervoerder kijken.’’

Boos

Wethouder Sven de Langen (zorg, CDA) stelt ook ‘echt boos’ te zijn als de chauffeur niet alleen te laat komt maar zich ook nog eens onfatsoenlijk gedraagt. ,,Over zulke zware klachten hebben we ook met Trevvel gesproken. De lijn over onfatsoenlijk gedrag is ook heel simpel: Na waarschuwing volgt ontslag. Dat is al eerder gebeurd.’’

De Langen stelt dat het bedrijf in opdracht van de gemeente ook veel werknemers uit de ‘kaartenbak’ heeft gehaald van werkloze Rotterdammers.

In het geheel zou het aantal klachten ook nog steeds dalen en op het gemiddelde in de branche liggen. Uit contacten met klagers zou ook blijken dat problemen worden aangepakt. Van een boete of overstap naar een andere vervoerder wil De Langen dan ook niets weten. ,,We blijven er bovenop zitten. Het kan beter. Maar een overstap naar een andere aanbieder zou weer voor onrust zorgen en ook tot slechtere dienstverlening leiden.’’

Amsterdam

Amsterdam deelde al wel een boete uit aan de Rotterdamse Mobiliteits Centrale (RMC) wegens de slechte prestaties. De RMC die vroeger het aanvullend vervoer in Rotterdam verzorgde doet dit sinds vorig jaar in de hoofdstad, maar de busjes zijn vaak niet op tijd en de telefooncentrale is onder de maat. De boete bedroeg 2,75 procent van de omzet van maart. Het is niet bekend hoeveel dat precies is, maar op jaarbasis levert het vervoer van ouderen en mensen met een beperking in Amsterdam 20 miljoen euro op.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Rotterdam en omstreken? Schrijf je hier gratis in! 

In samenwerking met indebuurt Rotterdam