Opnieuw geld-terug-campagne voor te duur betaalde bus- en tramritten
RET-reizigers doen geen moeite het bedrag dat ze te veel hebben betaald voor hun ov-rit terug te halen. Het Rotterdamse vervoersbedrijf heeft daarvoor nog 70.000 euro in kas en begint na de lockdown daarom opnieuw een geld-terug-campagne.
Delen per e-mail
Eind 2019 en begin 2021 stonden de nieuwe kaartlezers van de RET verkeerd afgesteld in bussen en trams waardoor bijna 90 mille teveel werd geïnd. Tot twee keer toe attendeerde de stadsvervoerder klanten erop dat ze het teveel betaalde geld konden terugkrijgen, maar er is nog steeds maar 17.000 euro teruggehaald.
Lage respons
,,De lage respons is mogelijk te wijten aan het feit dat veel reizigers niet geneigd zijn veel moeite te doen voor dit soort bedragen”, schrijft verkeerswethouder Judith Bokhoven in een brief aan de gemeenteraad naar aanleiding van vragen van DENK.
Reizigers zin niet geneigd veel moeite te doen voor dit soort lage bedragen
Tienduizenden reizigers werden gedupeerd, in de meeste gevallen gaat het om een bedrag van minder dan drie euro. De RET kan het geld niet terugstorten en daarom moeten gedupeerden met hun ov-chip naar een kaartautomaat op een van de metrostations. ,,Vanwege corona wordt een stuk minder met het ov gereisd, waardoor reizigers ook minder in de gelegenheid zijn geweest om het geld terug te laten boeken bij de automaat.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMKoken & eten
Hebben we straks alleen nog keuze uit blauw (AH) of geel (Jumbo)?
Met de verkoop van tachtig Deen-winkels aan AH, Vomar en Dekamarkt verdwijnt er weer een supermarktformule. In 2000 telde ons land nog 46 verschillende formules, twintig jaar later zijn het er nog 26. Is er nog bestaansrecht voor de kleinere supermarktketen of beperkt de keuze zich steeds meer tot blauw (AH) of geel (Jumbo)? -
Nadal meldt zich af voor Rotterdam wegens rugblessure
-
PREMIUM
Vervoerders steeds verder in het nauw door drastisch tekort aan reizigers: 20 miljoen verlies per maand
Vervoersbedrijven verkeren in zwaar weer, omdat er nauwelijks inkomsten binnenkomen nu het aantal reizigers drastisch is afgenomen. HTM (Den Haag), RET (Rotterdam) en streekvervoerder EBS lijden samen meer dan 20 miljoen euro verlies per maand, zo blijkt uit cijfers van de Metropoolregio (MRDH). ,,Er moet iets gebeuren, anders vallen we om.’’ -
PREMIUMPomppionier
Tango lanceert tankstation van de toekomst: duurzame brandstof en laadpalen
Ruim twee decennia na de introductie van Nederlands eerste onbemande pomp komt pionier Tango nu met het tankstation van de toekomst, waarin duurzame brandstoffen en elektrisch rijden een prominente rol spelen. -
Rotterdammer (23) aangehouden voor steekpartij in huiselijke kring
-
RET roept gedupeerde reizigers nogmaals op: haal je geld terug
De RET zit nog in de maag met een grote som geld. Lang niet iedereen heeft het bedrag dat hij te veel betaald heeft voor een rit al teruggeboekt op zijn ov-chipkaart. Daarom verlengt de vervoerder de periode dat reizigers het saldo kunnen opladen. -
PREMIUM
Pandemie raakt starters hard: ‘Aan begin van lockdown had ik niet eens een bureau thuis’
Als starter sta je normaal al voor uitdagingen genoeg, maar zeker als je tijdens een pandemie voor het eerst aan de bak moet zien te komen. VCP Young Professionals, de jongerenorganisatie van vakbond VCP, vroeg onlangs aandacht voor deze groep werkenden, die tussen wal en schip dreigt te vallen. Drie starters op de arbeidsmarkt vertellen over hun ervaringen van het afgelopen jaar. ,,Uiteindelijk bracht ik zestien uur per dag in dezelfde ruimte door.’’ -
PREMIUM
Verpleeghuizen bereiden zich voor op ‘code zwart’: 800 extra bedden en mogelijk hulp van het leger
In samenwerking met indebuurt Rotterdam