Volledig scherm
Foto ter illustratie. © anp

'Overal ondergrondse metro onhaalbaar'

Directeur Maurice Unck van vervoersbedrijf RET en de Rotterdamse verkeerswethouder Pex Langenberg zien weinig in het opzetje van bureau Arcadis om de metro overal in de Maasstad ondergronds aan te leggen. Leuk hoor, zeggen Unck en Langenberg, maar zo’n operatie is peperduur en op de korte termijn onhaalbaar.

Ingenieursbureau Arcadis zette Rotterdam op de zogenoemde Sustainable Cities Mobility Index, een wereldwijde ranglijst van steden op het gebied van vervoer, op plek 25, achter de top 3 Hong Kong, Zürich en Parijs.

Die positie zou kunnen verbeteren als de Maasstad het metronetwerk op Rotterdam-Zuid en in Oost ondergronds aanlegt en de vrijgekomen ruimte bebouwt met woningen. Neidig ziet vooral kansen in Zuid, Ommoord en Zevenkamp, daar zou de metro beter onder de grond kunnen. ,,Een ondergrondse metro is ook sneller’’, vulde de verkeersexpert aan.

Voordelen

De Rotterdamse wethouder Pex Langenberg (vervoer, D66) ziet de voordelen ook maar waarschuwt voor de kosten. ,,Ook voor de veiligheid zou het mooi zijn. Maar vergeet niet dat de metro van Londen en Parijs al veel langer bestaan. Je moet zoiets meteen doen, daarom vergt een dergelijke ingreep zo’n hoge prijs.’’

Volledig scherm
RET-directeur Maurice Unck van de RET. © Sanne Donders

De D66-bestuurder heeft op dit moment andere prioriteiten, zei hij gisteren bij de opening van een tunnel bij metrohalte Delfshaven. ,,Straks komen we met onze ov-nota, daarin staat dat we het bestaande openbaar vervoer gaan upgraden. Ook willen we Zuid, dat toch een stiefkindje is, aanpakken.’’ Langenberg voegde daar nog aan toe dat grote verbeteringen de komende tien jaar niet te verwachten zullen zijn.

RET-directeur Maurice Unck kondigde zaterdag aan met volautomatische metro’s te willen rijden, die de stations in hartje stad om de 90 seconden kunnen aandoen. Dat is volgens de Rotterdamse ov-baas vooralsnog alleen ondergronds mogelijk omdat bovengronds gelijkvloerse verkeerskruisingen voorkomen. Voor de introductie van die volautomatische metro’s alleen ondergronds zegt Unck een half miljard euro nodig te hebben. Langenberg noemt dat project een van zijn prioriteiten.

Ook de RET-baas gaf aan dat hij op dit moment zijn vizier op andere dingen heeft gericht en niet denkt aan het ‘opbergen’ van de metro onder de grond. ,,Zoals de Hoekse Lijn en de uitbreiding van Randstadrail. Een ondergrondse metro is mooi hoor, maar ook waanzinnig duur.’’ Hij verwijst naar metropolen als Londen en Parijs waar geldpotten van 20 tot 30 miljard euro klaar staan. ,,In heel Nederland is er geloof ik 2 miljard voor het vervoer, waarvan er 800.000 euro naar het openbaar vervoer gaat. We moeten nog maar zien wat er voor Rotterdam in zit.’’

Dijkzigt

Unck noemt de bouw van een nieuwe stad in een land als Saudi-Arabië als voorbeeld. ,,Daar kan zoiets veel makkelijker. Kijk alleen maar eens wat het hier in Rotterdam voor moeite kost om een nieuwe tunnel te maken’’, zei hij bij de opening van de verbeterde toegang tot metrohalte Dijkzigt.

Quote

Kijk alleen maar eens wat het hier in Rotterdam voor moeite kost om een nieuwe tunnel te maken

Maurice Unck

Vervoersdeskundige dr.ir. Niels van Oort van de TU Delft noemt bereikbaarheid een essentieel onderdeel voor stedelijke ontwikkeling. ,,Het helpt een stad leefbaarder te maken. Zeker als het gaat om hoogwaardige verbindingen als light rail.’’ Rotterdam doet het niet eens zo slecht, stelt Van Oort met een blik op de lijst. ,,Maar er liggen nog wel kansen voor de combinatie openbaar vervoer met de fiets. Ze moeten goed kijken naar fietsverbindingen in de stad en naar deelsystemen voor auto en fiets. Het gaat om een optimale mix om als stad aantrekkelijk te worden en te blijven.’’

Wil jij ook als eerste op de hoogte zijn van breaking news uit je regio? Zet dan je push aan.  

In samenwerking met indebuurt Rotterdam