Volledig scherm
Een huisarts onderzoekt een patiënt op de huisartsenpost in Spijkenisse. © Arie Kievit

Patiënt die acute zorg nodig heeft, kan straks bij een balie terecht

Steeds meer ziekenhuizen voegen hun Spoedeisende Hulp (SEH) samen met de Huisartsenpost (HAP). Voordeel voor de patiënt is dat die altijd bij de juiste zorgverlener terechtkomt, en niet onnodig op kosten (eigen risico) wordt gejaagd. Voor het ziekenhuis én de huisartsenpost is het voordeel dat er bij één spoedloket minder personeel nodig is en dat de communicatie tussen huisartsen en specialisten verbetert.

In het Spijkenisse Medisch Centrum, de opvolger van het Ruwaard van Putten Ziekenhuis, en Huisartsenpost Rijnmond maken plannen om patiënten die spoedzorg nodig hebben vanaf volgend jaar bij één loket binnen te laten komen. Daar wordt gekeken waar de patiënt naartoe moet. In principe is dat altijd eerst de huisarts, tenzij de patiënt meteen ziekenhuiszorg nodig heeft. Als de huisarts de deskundigheid van een specialist nodig heeft, kan de patiënt in dezelfde kamer blijven wachten. Deze aanpak is niet alleen beter voor de patiënt, maar ook efficiënter en goedkoper, aldus bestuurder Paul van der Velden van Spijkenisse MC.

Quote

Er kan veel beter tussen de zorgverle­ners worden gecommuni­ceerd

Paul van der Velden

Nu is de huisartsenpost, die ’s avonds en in het weekeinde geopend is, nog in een apart deel van het Spijkenisse Medisch Centrum gevestigd. De spoedpost ligt enkele meters verderop. Elders in Nederland liggen huisartsenposten soms op kilometers afstand van de Spoedeisende Hulp. Als patiënten toch naar een specialist moeten, krijgen ze een verwijsbriefje mee waar ze later mee naar het ziekenhuis kunnen. In de plannen voor de nieuwe opzet in Spijkenisse kijkt de huisarts naar de patiënt en roept er als dat nodig is meteen een specialist bij. De patiënt kan gewoon in dezelfde kamer blijven zitten. ,,Er kan dan ook veel beter tussen de zorgverleners worden gecommuniceerd’’, legt Van der Velden uit.

Deze opzet heeft ook tal van andere voordelen. Het is bijvoorbeeld een stuk goedkoper omdat je minder personeel nodig hebt. ,,Ook al zijn we twee aparte organisaties, ziekenhuis en huisartsenpost, we gaan samenwerken als één team’’, licht Heidi van den Brink, bestuurder van de Huisartsenposten Rijnmond, toe. Ook zorgt het voor kortere wachttijden voor patiënten. Die hoeven ook niet meer zelf te besluiten of ze naar de huisarts of spoedpost moeten. Dat laatste gaat ten koste van het eigen risico. ,,Dat is niet meer aan de orde. Het wordt allemaal voor je geregeld. We denken dat we hiermee de zorg toegankelijker, efficiënter en goedkoper maken.’’

Vlietland

Het Medisch Centrum in Spijkenisse is niet het enige ziekenhuis dat bezig is met het samenvoegen van deze twee zorgafdelingen. Ook het Rotterdamse Maasstad Ziekenhuis werkt aan een loket. En in het Schiedamse ziekenhuis Franciscus Vlietland zijn ook plannen voor een geïntegreerde spoedzorg. ,,Wij zijn hier al heel lang mee bezig’’, vertelt Suzanne Korthorst van Franciscus Gasthuis&Vlietland. In het Rotterdamse Franciscus Gasthuis is de SEH al jaren geleden intensiever gaan samenwerken met de HAP. Aanleiding was een verhuizing van deze huisartsenpost naar een andere locatie binnen het ziekenhuis. ,,Toen zijn we gaan nadenken over hoe we het beter kunnen inrichten, zodat je de patiënt zo snel mogelijk op de juiste plek hebt.’’ De ervaringen hiermee zijn volgens haar zeer positief. ,,We hebben er heel veel van geleerd. Die kennis gebruiken we nu ook in het Vlietland en voor verdere verbeteringen in de Spoedpost in Franciscus Gasthuis.’’ 

Voor de patiënt is het volgens haar ook fijner als die bij de huisarts kan blijven. Een bezoek aan de HAP valt namelijk onder het eigen risico. Als er echt iets aan de hand is, waar ziekenhuiszorg voor nodig is, dan kan iemand altijd nog naar de spoedeisende hulp, waar je meer apparatuur hebt. ,,Dat is wel allemaal op dezelfde verdieping.’’

Tekst gaat verder onder foto. 

Volledig scherm
In plaats van twee balies, is er dadelijk een balie voor patiënten die acute hulp nodig hebben. © Arie Kievit

Huisartsen hebben nu ook meer mogelijkheden gekregen binnen het ziekenhuis. Zo kunnen ze, bijvoorbeeld bij het vermoeden van een breuk, rechtstreeks een foto aanvragen bij de afdeling radiologie. Dat ging voorheen altijd via de SEH. Die foto kan dan worden beoordeeld door een radioloog.  ,,We hebben al uitgerekend dat er ruim 2000 mensen minder naar de SEH komen op beide locaties’’, vertelt Korthorst. 

Verbouwd

Als de besturen akkoord gaan, is het nieuwe spoedzorgloket in Spijkenisse MC volgend jaar al operationeel. Wel moet er dan nog het een en ander worden verbouwd, bijvoorbeeld omdat het dan één balie en één wachtkamer moet worden. Ook bij het Franciscus Vlietland verwachten ze door deze nieuwe werkwijze minder lange wachttijden. 

Paul van der Velden verwacht dat meerdere ziekenhuizen dit concept de komende jaren overnemen. Ook het Medisch Centrum in Spijkenisse moet nu eerst worden verbouwd om het nieuwe zorgloket mogelijk te maken. De verwachting is dat de nieuwe post begin volgend jaar klaar is voor gebruik.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Rotterdam en omstreken? Schrijf je hier gratis in.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam