Volledig scherm
Schiedam heeft wél een eigen halte voor de Waterbus.

Pech voor Vlaardingers en Maassluizers: geen eigen haltes voor Waterbus

Vlaardingers en Maassluizers kunnen voorlopig fluiten naar eigen openbaar vervoer over het water. De RET heeft te weinig boten voorhanden. Ook Arriva, exploitant van de Waterbus, heeft de vaartuigen niet.

De Rotterdamse vervoerder laat weten op ‘korte termijn’ geen extra haltes aan de verbinding toe te kunnen voegen. Dit tot grote teleurstelling van de D66-fracties in Vlaardingen en Maassluis, die al maanden hameren op het ‘doortrekken’ van de lijn nu ombouw van de Hoekse Lijn tot eind dit jaar vertraagd is.

Het college in Maassluis heeft van de RET te horen gekregen dat uitbreiding onmogelijk is. ,,De RET heeft geen boten om een dergelijke dienstregeling op te zetten en ze geeft aan dat geschikte boten niet of nauwelijks voorhanden zijn elders. Daarnaast ontbreken allerlei voorzieningen om een waterbusverbinding als alternatief vervangend vervoer met voldoende kwaliteit aan te kunnen bieden op korte termijn.’’

Onmogelijk is het ook om de waterbusverbinding vanaf Schiedam door te trekken. Exploitant Arriva beschikt eveneens niet over voldoende vaartuigen. Het betekent dat de bus voorlopig niet verder vaart dan de Maasboulevard in Schiedam, waar sinds mei een halte geopend is.

Spitsstrook

Slecht nieuws voor forenzen in de regio is ook dat de bussen van het vervangend vervoer in de spits niet over de vluchtstrook op de A20 tussen Maasdijk en Schiedam mogen rijden en gewoon achteraan de file moeten sluiten.

Rijkswaterstaat stelt dat de vluchtstrook op verschillende punten niet breed genoeg is om zonder gevaar bussen over de baan te laten rijden. Ook ontbreken voldoende vluchthavens, hetgeen het risico met zich meebrengt dat bussen op de vluchtstrook tegen auto’s met pech botsen.

Gezien de relatief korte periode dat openstelling van de vluchtstrook nodig is, vindt Rijkswaterstaat het te duur om de aanpassingen uit te voeren.

Het college in Maasluis zegt bovenop andere klachten betreffende het busvervoer te zitten. Zo zal zij de RET vragen om lijn 713 vaker te laten rijden tijdens de spits.

Een heikel punt voor reizigers blijft de ‘viesheid’ van de bussen. Forenzen klagen over viezigheid binnenin, maar ook over ramen waar niet meer door naar buiten te kijken valt.

Bij een volgend overleg tussen gemeentes, RET en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag zal dat wederom ter sprake komen, stelt het gemeente, dat van de klachten op de hoogte is.

Het is nog altijd niet duidelijk wanneer exact de metro over de Hoekse Lijn gaat rijden.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Rotterdam en omstreken? Schrijf je hier gratis in!

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam