Volledig scherm
Donderdag 12 juli rond het middaguur plaatste Hollandia Infra de top op de 70 meter hoge nieuwe Radartoren aan de Prinses Maximaweg op de zeewering van de Maasvlakte 2. © Ries van Wendel de Joode/HBR

Plaatsing radartoren in volle gang

De opbouw van de nieuwe radartoren op de Maasvlakte is vandaag begonnen. Het karwei stond eerst dinsdag gepland, maar aannemer Hollandia uit Krimpen aan den IJssel stelde dat uit uit omdat het te hard waaide.

De 70 meter hoge toren bestaat uit drie stalen delen, die op elkaar komen te staan. Het stapelen is een precisiewerk.

De nieuwe toren aan de Prinses Máximaweg zal de radardekking overnemen van de voormalige radartoren aan de Europaweg. Die is verouderd en door de komst de Tweede Maasvlakte staat die niet meer op de rand van het Rotterdamse havengebied. De containerkranen belemmeren het zicht.

De buitenkant van de radartoren roest. Dat is bedoeling. Corrosie aan de buitenkant sluit de onderliggende lagen af van zuurstof, waardoor de stalen toren onderhoudsvrij is. De nieuwe radartoren is ontworpen door architect Syb van Breda. Volgens het Havenbedrijf Rotterdam past het 'slanke en lichte' uiterlijk van de radartoren in het beleid van de havenautoriteit om het havengebied aantrekkelijk te houden. Ook is het bouwwerk 100 procent recyclebaar.

De radartoren zal behalve een radarsysteem ook marifoonapparatuur huisvesten voor de communicatie met de scheepvaart rond de haven. 

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Rotterdam en omstreken? Schrijf je hier gratis in! 

In samenwerking met indebuurt Rotterdam