‘Pleurt op met je songfestival’ vliegt de deur uit bij Nultien

VIDEO‘Pleurt op met je songfestival’. De truien en T-shirts met deze platte Rotterdamse tekst vliegen momenteel de deur uit bij de Rotterdamse kledingwinkel Nultien. Maar serieus, pleurt maar op? ,,Nee joh, tuurlijk niet, dit is de bekende vette Rotterdamse knipoog. Het songfestival in onze stad, dat is hartstikke leuk.”

Eigenaar Guy de Hoog van de zaak met alleen maar ‘010-kleding’ aan de Nieuwe Binnenweg geniet van het onverwachte succes. Sinds hij vorige week vrijdag de tekst opnam in zijn assortiment, is hij bedolven onder de reacties en bestellingen. Op zijn Facebook regent het enthousiaste reacties. Zoals ‘super’, ‘douze points’, ‘dat is toch goud’, ‘fantasseties’, ‘wow, die wilt ik’ en ‘zou leuk zijn als alle mensen dit aan zouden hebben in Ahoy’. 

 ,,Iedereen vindt het leuk, we raken duidelijk een snaar”, vertelt hij enthousiast. ,,Het is ook zo lekker Rotterdams. Tuurlijk zijn we er trots op dat het songfestival in Rotterdam is, we gaan straks de hele wereld over. Maar die aanloop, alles eromheen, 5000 euro durven vragen voor een kamer, al die verhalen nu al en dan is het pas in mei, pffff. Zo is het ook ontstaan. Zo van, pleurt nu maar op met je songfestival.”

Quote

Maar die aanloop, alles eromheen, 5000 euro durven vragen voor een kamer, al die verhalen nu al en dan is het pas in mei

Goeie gozert

De tekst is niet helemaal zelfbedacht, vertelt De Hoog. ,,Een goeie gozert, een bekende van ons, kwam ermee. Toen ik ‘m hardop aan mijn moeder voorlas en ze keihard moest lachen, wist ik dat ik goed zat. Want mijn moeder is fan van het songfestival hè, ik heb als kind altijd moeten meekijken. Toen dacht ik ook weleens: pleurt op met je songfestival! Het klinkt misschien hard, maar dat is het niet. Het is gewoon Rotterdams. Terwijl Rotterdammers er natuurlijk hartstikke trots op zijn dat het songfestival hier is. Ik heb geen kaartjes, maar ga zeker kijken.”

Nultien werkt al jaren met originele, Rotterdamse teksten. Ze bedachten bijvoorbeeld ook de inmiddels zeer bekende slogan ‘010 isn’t just a code’. ‘Pleurt op met je songfestival’ kan in de winkel in alle mogelijke maten overal op gedrukt worden, van trui tot tassie, van rompertje tot slabbetje. De Hoog: ,,En het gaat heel hard, ik heb in een paar dagen al 182 items verkocht. Dat had ik niet verwacht. Het is wel duidelijk: Rotterdammers moeten wat te zeiken hebben, haha!”

Quote

Het is wel duidelijk: Rotterdam­mers moeten wat te zeiken hebben, haha!

Volledig scherm
Guy de Hoog in zijn winkel Nultien met trui/T-shirt aan met de tekst: Pleurt op met je songfestival.. FOTO MARCO DE SWART © Marco De Swart

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam