Volledig scherm
Een artist impression van het prestigieuze baggerschip Spartacus. © IHC

Prestigieuze opdracht voor Krimpense scheepswerf IHC

De Krimpense scheepswerf van IHC bouwt een prestigieus baggerschip. Het gaat om de Spartacus, een 164 meter lange snijkopzuiger die op gas kan varen. Volgens IHC is dit de grootste snijkopzuiger ter wereld en ‘de meest complexe’ ooit door de werf gebouwd. 

Een snijkopzuiger is een baggerschip dat met een roterende snijkop materiaal van de bodem los maakt. Snijkopzuigers worden gebruikt voor de aanleg van havens en het uitdiepen van vaargeulen wanneer de bodem van harder materiaal is. Het schip kan een baggerdiepte van 45 meter bereiken.

De Spartacus is besteld door het Belgische baggerbedrijf DEME. Dat heeft IHC woensdag bekend gemaakt. Het schip krijgt vier hoofddieselmotoren die ook op gas kunnen draaien. 

Innovaties

Deze milieuvriendelijke snijkopzuiger krijgt ook andere innovaties aan boord, zoals een warmteterugwinningsysteem dat warmte uit uitlaatgassen omzet in elektrische energie. 

Onder andere het Rotterdamse Vuyk Engineering Rotterdam werkt mee aan het project. ,,Deze snijkopzuiger wordt een grote stap in de richting van beperking van de milieu-impact van onze schepen’’, zegt Jan Gabriel, head of construction and conversion bij DEME.

  1. Restauratoren in spé storten zich op kunstschatten van het ss Rotterdam
    PREMIUM

    Restaurato­ren in spé storten zich op kunstschat­ten van het ss Rotterdam

    Studenten van opleiding Conservering en restauratie van de Universiteit van Amsterdam (UvA) hopen voortaan ieder jaar een aantal dagen te mogen doorbrengen tussen de design- en kunstschatten op het ss Rotterdam. Onlangs brachten zij wat dagen door op het schip en restaureerden enkele werken. ,,Het ss Rotterdam wordt intensief gebruikt, dat brengt risico's mee voor de kunstwerken aan boord. Het vervuilt en beschadigt eerder.’’

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam