Project Blankenburgtunnel volgende fase in
Rijkswaterstaat heeft drie bedrijven uitgekozen die naar alle waarschijnlijkheid de bouw van de nieuwe snelweg A24 en de Blankenburgtunnel voor hun rekening gaan nemen. Het consortium van Ballast Nedam, de Belgische baggeraar DEME en de Australische bank Macquarie heeft de klus ter waarde van ongeveer 1 miljard euro toegewezen gekregen in een voorlopige gunning.
Delen per e-mail
De A24 moet een verbinding vormen tussen de A20 en de A15 en daarmee de bereikbaarheid van de regio Rotterdam verbeteren. Het consortium tekent voor het ontwerp, de realisatie en het beheer en onderhoud gedurende twintig jaar. Naast de aanleg van de driebaanssnelweg en een tunnel onder de Nieuwe Waterweg door, omvat het project ook de aanleg van knooppunten en de verbreding van een deel van de A20.
De gunning is nog niet definitief. De andere inschrijver op het project kan nog bezwaar maken. Naar verluidt dongen ook BAM, Boskalis en VolkerWessels mee naar de klus.
De eerste schop moet volgend jaar de grond in gaan. Naar verwachting moet de 4,2 kilometer lange verbinding inclusief een 900 meter lange tunnel tussen 2022 en 2024 voltooid zijn, onder meer afhankelijk van de plannen van het gekozen consortium. Het project wordt deels gefinancierd door middel van tolheffing. Daarmee moet ongeveer 315 miljoen euro worden opgehaald.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMVIDEO
Vasten is goed voor darmen en lever: ‘Sla de lunch voortaan over’
Vasten is goed voor de darmen en lever. Zo goed zelfs dat hoogleraar maag-, darm- en leverziekten Maikel Peppelenbosch aanraadt om de lunch voortaan over te slaan. ‘Door meer tijd tussen maaltijden te laten, wordt de darmflora beter en zit je lekkerder in je vel.’ -
PREMIUM
Hoe Thomas Verhaar droomde van Feyenoord, maar voetbalde in een Ajax-shirt: ‘Je wordt minder supporter en meer liefhebber’
Zo explosief als hij aan zijn carrière in het betaald voetbal begon, zo onopvallend neemt hij afscheid als prof. Thomas Verhaar (33) keert na een rampseizoen bij Excelsior terug naar de amateurs. Maar hij hoopt dat het afscheid niet definitief is. -
PREMIUM
Rotterdam pakt problemen EU-migranten aan: ‘Kabinet doet niet genoeg’
Rotterdam gaat de randen van de wet opzoeken om de problemen met Oost-Europese arbeidsmigranten aan te pakken. ,,Wat het kabinet doet, is niet genoeg en het duurt te lang”, zegt wethouder Richard Moti. -
Binnenvaartschip in de problemen: vastgelopen op een zandbank vlakbij de Van Brienenoordbrug
Een binnenvaartschip op de Nieuwe Maas is woensdagochtend vast komen te liggen op een zandbank. Het schip, dat volgeladen is met zand, ligt stil ter hoogte van de Van Brienenoordbrug in Rotterdam. -
Begint je laptop vaak te blazen? Dit kan je eraan doen
Een laptop die gloeiend heet wordt of middenin een Zoom-gesprek begint te blazen is geen pretje. Onze techredacteur legt uit wat je daartegen kan doen en tipt enkele laptopkoelers.
-
De kant-en-klare dakkapel wordt alsmaar populairder, mede dankzij de coronacrisis
Wie met enige regelmaat in de auto zit, heeft ze misschien al eens voorbij zien rijden: vrachtwagens met kant-en-klare dakkapellen op de oplegger. Deze in de fabriek gemaakte dakkapellen zijn ideaal voor iedereen die binnen een dag meer licht en ruimte in huis wil. -
Negenhonderd Rotterdammers kunnen met sensor twee jaar lang fijnstof in hun straat meten
Negenhonderd Rotterdammers kunnen de komende twee jaar de hoeveelheid fijnstof in hun straat meten met een sensor die de gemeente beschikbaar stelt. Met het vandaag gelanceerde initiatief ‘de Luchtclub’ wil de gemeente de luchtkwaliteit in de stad nog beter in kaart brengen en vervuilingsbronnen opsporen. -
PREMIUM
Ivan H. dronk een slok en reed met zijn snelle Audi in op een agent
Kun je in een 30 kilometerzone met verkeersdrempels met de auto 100 kilometer per uur rijden? Volgens de agent op wie Ivan H. (39) op nieuwjaarsdag in het Rotterdamse Delfshaven inreed wel, maar H. noemde dat maandag in de rechtbank onzin. ,,Onmogelijk.’’
In samenwerking met indebuurt Rotterdam