Volledig scherm
ProRail en NS hebben een wensenlijst van bijna 21 miljard euro voor Den Haag. © ANP

ProRail en NS eisen ruim 20 miljard euro voor onder meer lightrail in Rotterdam

ProRail en NS hebben een wensenlijst van bijna 21 miljard euro voor Den Haag. Beiden zien in het door het kabinet aangekondigde mega-investeringsfonds een gouden kans voor het spoor, onder meer voor nieuwe metro in Rotterdam.

Nu de treinen steeds voller zitten en Nederland door stikstof lam ligt, wordt het volgens ProRail en NS tijd om te investeren in het ov. In een document, dat in bezit is van deze krant, leggen ze hun wensen op tafel: tientallen investeringen tot 2040 die samen 20,6 miljard euro kosten.

Zo moet er een metro komen tussen Den Haag, Rotterdam en Dordrecht die iedere twaalf minuten rijdt. Ook is een metro tussen de Rotterdamse linker en de rechter Maasoever gewenst, evenals lightrail tussen Lansingerland, Zoetermeer, Den Haag en Scheveningen.

Reisduur

De reisduur tussen de grote steden moet omlaag door non-stop intercity’s te laten rijden met een snelheid van 160 kilometer per uur. Door de stroomvoorziening op het spoor op te krikken van 1500 naar 3000 volt kunnen bovendien veel meer treinen rijden. Stations als Rotterdam-Blaak en Schiedam worden uitgebreid.

,,Door te investeren in betere ov-verbindingen wordt het voor mensen aantrekkelijker te kiezen voor duurzaam vervoer in plaats van achteraan de file aan te sluiten,” stelt Hans van Leeuwen, directielid van ProRail.

Stikstof-oplossingen

Quote

Blijf vooral 130 rijden, maar dan op het spoor

De spoorbeheerder constateert dat er voor stikstof-oplossingen vooral naar een lagere maximum snelheid wordt gekeken. ,,Er is ook een oplossing die al 180 jaar bestaat: het spoor. Blijf vooral 130 rijden, maar dan op het spoor.”

NS wijst op het snel groeiende treinvervoer. September was met 36,7 miljoen passagiers de drukste maand ooit. ,,We hebben de ambitie om meer treinen vaker en sneller te laten rijden. Met deze lijst geven we aan welke infrastructuur nodig is om dat waar te maken.”

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam