Volledig scherm
Een trein raast voorbij bij De Kuip. © Jan de Groen

ProRail moet flink aan de bak met 'wensenlijstje' Feijenoord XL

Spoorbeheerder ProRail kan flink aan de bak op Zuid. Door de grootschalige vernieuwingen in dit gebied moet onder meer een werkplaats voor locomotieven en een stroomvoorziening worden verplaatst. Plannenmakers wensen bovendien een nieuw station bij Feyenoord City en een snellere verbinding met de stad.

Quote

Aan elke variant zit een ander kosten­plaat­je

Helga Cuijpers, Regiodirecteur ProRail

Al met al projecten waarmee honderden miljoenen euro’s zijn gemoeid en die veel tijd en energie vergen. Een slimme planning en goed overleg zijn daarbij cruciaal, zegt regiodirecteur Helga Cuijpers van ProRail. ,,Kán het allemaal wel, en hoe moeten we die ingrepen inpassen tussen het dagelijks treinverkeer? Aan elke variant zit een ander kostenplaatje. En het is niet eenvoudig in een dichtbevolkt gebied als Rotterdam.’’

Prioriteit heeft de verhuizing van de locomotiefwerkplaats van Shunter én het zogenoemde ‘onderstation’ – die bovenleiding, beveiliging en seinen van elektriciteit voorziet – pal naast het Varkenoordseviaduct. Die moeten wijken voor hoogbouw van Feyenoord City. Tenslotte komen er extra wissels tussen de spoorbanen naast De Kuip, om vooral de HSL meer speling te kunnen geven.

Maar de hoofdmoot van al het werk zit ‘m in het wassende wensenlijstje van de ontwikkelaars van Feyenoord City – inclusief een nieuw stadion – plus de initiatiefnemers van Feijenoord XL, die 12.000 woningen, een derde stadsbrug over de rivier en een ‘overkluizing’ van het emplacement willen bouwen. Studies naar deze technisch ingewikkelde klussen worden al verricht.

Opgeofferd

De uitdaging is gigantisch: de RET (ook aangesloten bij Feijenoord XL) berekende onlangs dat dit herontwikkelde gebied dagelijks tienduizenden extra reizigers oplevert, die vooral van het openbaar vervoer gebruik zullen maken. Eén van de gewenste, nieuwe routes is een soort ‘metrolijn’ tussen Feyenoord City en Rotterdam Centraal, waarvoor dan volgens de Rotterdamse vervoerder een van de spoorlijnen moet worden opgeofferd. Mét een gloednieuw station voor de deur.

Quote

Overkap­ping van het spoor sluit ik niet uit

Helga Cuijpers, Regiodirecteur ProRail

Cuijpers: ,,Voor ProRail is dit om een aantal redenen belangrijk. We zien de komende ontwikkeling van Zuid, en daar werken we natuurlijk heel graag aan mee. En dus denken we na over de mogelijkheden om nieuwe bewoners en gebruikers van dit gebied te vervoeren. We kijken dan eerst naar bestaande stations. Zijn die nu voldoende toegerust voor grote groepen passagiers, of moeten we gaan verbouwen? Of wellicht een nieuw station neerzetten? Die zaken onderzoeken we samen met de NS, op grond van de verwachte aantallen reizigers.’’

ProRail benadrukt dat er nogal wat addertjes onder het gras zitten. Want de drastische ingrepen bij Feyenoord City kunnen niet los worden gezien van ontwikkelingen elders in het land en bovendien moet er wel voldoende ruimte overblijven voor het toenemende treinverkeer op dit traject. ,,Zo is er een enorm gebrek aan opstelsporen, om treinen te parkeren. Die kunnen we dus niet zomaar weghalen op Zuid.’’

Appartementen

Wat ook nog een rol speelt zijn de trillingen, veroorzaakt door de vele ‘treinbewegingen’ in dit deel van de stad. Mochten er appartementen komen in De Kuip – één van de onderdelen van Feyenoord City – én volop nieuwbouw in de directe omgeving (zo zijn er zelfs woontorens gedacht óp de overkluizing van het spoor), dan zijn dat effecten om rekening mee te houden. ,,De buren moeten zo min mogelijk hinder ondervinden. Dat dient al bij de bouw van deze woningen te worden meegenomen.’’

Er moet nog veel water door de Maas stromen, voordat alle plannen op Zuid werkelijkheid zijn, luidt de conclusie. ,,Niets is onmogelijk’’, zegt Cuijpers, ,,maar we hebben met veel belangen rekening houden. Niet alleen met die van Feyenoord. We moeten zorgen dat onze klanten, zoals de NS en DB Cargo, op tijd en veilig kunnen rijden. Bovendien willen we de hinder voor reizigers tot een minimum beperken. Dus zo’n overkapping van het spoor op Zuid sluit ik niet uit. Maar het zal wel véél vragen van ons en alle andere betrokken partijen.’’

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Rotterdam en omstreken? Schrijf je hier gratis in!

In samenwerking met indebuurt Rotterdam