Volledig scherm
Pelger de Jong (31) heeft het roer van Rederij de Jong met succes omgegooid. © Frank de Roo

Rederij de Jong slaat met succes nieuwe weg in: ‘We hebben de gunfactor’

Op de zaakRederij de Jong. Al 130 jaar groeit het Rotterdamse bedrijf gestaag door, maar het komende jaar kan weleens hét jaar van Rederij de Jong gaan worden.

'Kunnen wij dat niet beter? Dat is de vraag die Pelger de Jong (31) begin dit jaar aan zichzelf en zijn collega's stelt. Al meer dan een eeuw vervoert de rederij goederen - die met grote zeeschepen naar de Rotterdamse haven zijn gekomen - over het water verder het binnenland in.

Maar vanuit de klanten komt steeds vaker de vraag of het bedrijf ook niet dat eerste deel voor zijn rekening kan nemen. ,,Vervoer over zee is natuurlijk een apart vakgebied, maar er zijn veel raakvlakken. Toen hebben wij onszelf de vraag gesteld of wij dat dan toch niet beter zouden kunnen dan onze concurrenten.''

Naam: Rederij de Jong
Opgericht: 1889
Medewerkers: 85
Adres: Montrealweg 153, 3197 KH Rotterdam
Website: www.rederijdejong.nl

Generatie

Het antwoord was volmondig ja en dus is de vijfde generatie De Jong sinds twee maanden een nieuwe weg ingeslagen. Want goederen vervoeren met schepen, dat deden zijn vader, opa, overgrootvader en diens vader al wel. Maar de zee, daar bemoeiden de andere De Jongen zich niet mee. ,,Maar het is een mooie kans om te groeien, dus hebben we het gedaan.''

En die sprong in het diepe lijkt tot nu toe een goede keuze te zijn geweest. C-Shipping & Logistics begon begin juli met twee mensen, maar inmiddels zijn ze bij de nieuwste telg in de De Jong-familie al met zes. ,,Onze klanten vinden het heel fijn dat ze geen zorgen meer hebben en dat wij die van A tot Z uit handen kunnen nemen. En wij hebben als bedrijf vanwege onze historie denk ik ook wel een beetje de gunfactor.''

Quote

Wij hebben denk ik ook wel een beetje de gunfactor

Pelger de Jong

Kolen

In 1889 begint Pieter de Jong senior -de overovergrootvader van - een handel in kolen. Hij koopt een schip om de steeds grotere hoeveelheden te kunnen vervoeren en zo groeit het bedrijf steeds verder. Latere generaties breiden niet alleen het aantal schepen uit, maar zorgen ook dat er steeds meer soorten ladingen kunnen worden vervoerd. 

Vandaag de dag vervoeren de tientallen medewerkers niet alleen maar kolen, maar ook pallets, mais en delen van windmolens over het water. ,,Eigenlijk alles wat niet vloeibaar is, zeg ik altijd. Maar het leuke is dat we ondanks de groei nog steeds echt een familiebedrijf zijn. Mijn broer Wessel, verantwoordelijk voor de technische kant, werkt in het bedrijf, net als mijn vader. Twee tantes zijn net met pensioen en mijn opa komt nog iedere dag langs op kantoor.''

Quote

Mijn opa komt nog iedere dag langs op kantoor

Pelger de Jong

Gunfactor

De Jong weet ook dat de gunfactor en een goede start niet genoeg zijn. Het nieuwe onderdeel van het bedrijf moet zich wel gaan bewijzen. ,,Dat is spannend, maar wel op een leuke manier. Positief spannend.'' Maar niet alleen voor het bedrijf komen er roerige tijden aan, ook voor De Jong zelf worden de komende maanden een ontdekkingstocht. Als nieuw lid van de directie mag en moet hij zich steeds meer met het beleid van het bedrijf bemoeien.

,,Ik ga natuurlijk niet alles in één keer omgooien, maar hier en daar verander je wel wat. De binnenvaart is een redelijk behouden sector zonder al te veel vernieuwingen. Mijn vader doet alles nog op papier, daar is nog genoeg te winnen. Ik denk dat een it'er zich kapot schrikt wanneer hij hier binnenkomt.''

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam