Volledig scherm
Een illustratie van hoe de elektrische bussen eruit zullen zien. © RET

RET bestelt vloot elektrische bussen in teken van verduurzaming

De RET schaft 55 elektrische bussen aan die eind volgend jaar moeten gaan rijden. Bij de grote busstalling aan de Kleiweg maar ook op Rotterdam Centraal, Zuidplein en in Schiedam en Vlaardingen komen laadpalen voor de e-bussen. De voorlopige gunning heeft het Rotterdamse ov-bedrijf verleend aan VDL Bus & Coach uit Valkenswaard.

Voor de RET is het een belangrijke stap in de verduurzaming van de busvloot. Deze bestaat momenteel uit ruim 250 dieselbussen, vier hybride exemplaren en twee waterstofbussen. Later dit jaar is algemeen directeur Maurice Unck nog van plan om meer dan honderd hybride bussen te bestellen. Deze voertuigen, die vanaf 2020 gaan rijden, hebben zowel een verbrandings- als een elektromotor. ,,De 55 volledig elektrische bussen gebruiken we voor kortere stadslijnen, de hybride exemplaren voor de streeklijnen.’’

Met het Brabantse VDL heeft de RET het oog laten vallen op een leverancier die in Eindhoven sinds eind 2015 43 extra lange e-bussen heeft rondrijden en aan busbedrijf Connexxion afgelopen maart nog eens honderd elektrische voertuigen leverde voor de regio Amsterdam en Schiphol.

Laadinfrastructuur

De nieuwe e-bus, die een stuk stiller is dan een op bus op diesel, kan vier uur rijden voordat ‘ie bijgeladen moet worden. Daarvoor moet de RET dus her en der in hun servicegebied laadinfrastructuur neerzetten. Dit zal ook door VDL voor rekening worden genomen. Het laden gebeurt via een pantograaf, dat is een arm die vanaf het dak van de bus omhoog komt als de bus onder een laadpaal staat. Het duurt drie kwartier om een e-bus weer helemaal opgeladen te hebben met honderd procent groene stroom. Een volgeladen bus kan de spits zonder bijladen doorlopen. Aldus de RET.

Uiteraard is wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid, luchtkwaliteit en energietransitie) in zijn nopjes. ,,Dit helpt mee aan onze ambitie om de lucht in de stad schoner te maken. Rotterdam wordt daar weer een stukje gezonder van.’’

Quote

Dit helpt mee aan onze ambitie om de lucht in de stad schoner te maken

Arno Bonte

In Nederland is afgesproken dat er vanaf 2025 geen dieselbussen meer worden aangeschaft voor het openbaar vervoer. Vijf jaar later moet diesel-ov zelfs uit het straatbeeld zijn verdwenen. De overgang naar bussen zonder schadelijke uitstoot gebeurt in fases: na de 55 e-bussen die eind 2019 gaan rijden, komen er in 2022 nog eens 50 op de weg, net als in 2024 en de laatste 110 elektrische bussen worden in 2029 afgeleverd in het Rotterdamse. Unck: ,,De technologie ontwikkelt zich razendsnel. Omdat we steeds gebruik willen kunnen maken van de nieuwste technologieën voor e-bussen, spreiden we onze investeringen binnen de concessieperiode. Deze loopt van 2019 tot 2034.’’ Met de volledige transitie naar ‘zero emissiebussen’ is een bedrag van meer dan 100 miljoen euro gemoeid.

Een woordvoerder van de RET bevestigt dat de ‘eigen, interne logistiek’ met de komst van de elektrische bussen anders wordt. ,,Maar de reiziger houdt de dienstregeling waaraan hij gewend is. Voor de laadmomenten wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de daluren en de stilstand van bussen tijdens pauzes.’’

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Rotterdam en omstreken? Schrijf je hier gratis in!  

In samenwerking met indebuurt Rotterdam