Rotterdam Airport dreigt geluidsnormen te overschrijden: ‘Traumaheli is een van de oorzaken’
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) waarschuwt Rotterdam The Hague Airport voor het veroorzaken van teveel lawaai. Volgens de inspectie moet het vliegveld ingrijpen om overschrijding van de geluidsnorm te voorkomen. ,,Als dat niet lukt, zal de inspectie hiertegen optreden.”
Het vliegveld heeft de inspectie zelf benaderd. ,,We hebben maatregelen getroffen om overschrijding van de geluidsnorm te voorkomen”, zegt woordvoerder Eveline van Eijsden van Rotterdam The Hague Airport. Zo moeten vliegtuigen die landen bij oostenwind zich laten leiden door de baansturing van het vliegveld in een richting die minder geluidsoverlast veroorzaakt.
Volgens de woordvoerder is de traumahelikopter een van de oorzaken dat de zogeheten geluidsruimte voor het einde van het jaar - dat voor deze normen loopt van 1 november tot 31 oktober - te snel volloopt. De vloot van deze reddingsvoertuigen staat op Rotterdam The Hague Airport. De helikopters rukken veel vaker uit. ,,26 procent vaker dan in 2019", aldus het persbericht van RTHA. ,,We weten niet precies hoe dat komt. Maar als ze 's nachts vliegen telt dat tien keer zo zwaar.”
‘Meer ruimte van de minister’
Voor Alfred Blokhuizen van de organisatie Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast is de waarschuwing van het ILT het zoveelste bewijs dat Rotterdam The Hague Airport te groot is voor de plek waar het nu ligt. ,,Te dicht op woonwijken. Ze vliegen heel laag over de huizen heen. Dat kan echt niet. Nu proberen ze de traumaheli eruit te rekenen zodat ze toch meer ruimte krijgen van de minister. Die zullen ze wel om een oplossing gaan vragen.”
Ook het overhevelen van vakantievluchten van Schiphol naar RTHA afgelopen zomer veroorzaakte druk op de geluidsruimte, denkt Blokhuizen. ,,Zo probeerde het vliegveld te zeggen: ‘Kijk eens hoe belangrijk wij zijn’.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMinterview
Directeur Rotterdam Airport vertrekt: 'Denken dat je alles oplost door te stoppen met vliegen, daar geloof ik niet in'
Ron Louwerse (63) stopt per 1 september als algemeen directeur van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). ,,Onderzoek naar gevolgen van krimp is verspilling van tijd en geld.” -
PREMIUM
Het ging niet meer: meester Arie kreeg corona en moest met prepensioen
-
Door metro aangereden Rotterdammer (19) is overleden
De man die zaterdagochtend werd aangereden door een metro bij station Blijdorp in Rotterdam, is in het ziekenhuis aan zijn verwondingen overleden. Het gaat om een 19-jarige Rotterdammer. -
PREMIUM
Prinses Beatrix bezoekt morgen niet voor niets deze begraafplaats in Oude-Tonge
Niet voor niets bezoekt prinses Beatrix woensdag déze begraafplaats. Nergens in Nederland vielen zó veel doden tijdens de watersnood van 1953 als in Oude-Tonge. 305 van de in totaal 3100 inwoners van het dorp overleefden de ramp niet. Op de twee bestaande begraafplaatsen van het dorp was voor hen geen plek, die stonden nog volledig blank. Daarom is toen dit massagraf geopend. Dit is het verhaal erachter. -
PREMIUM
Buikvet ontstaat door te veel en te slechte voeding: zo kom je ervanaf
Aan het begin van het jaar gaan we massaal op de gezonde toer. Ook dat buikje moet weg, zodat ons lichaam weer ‘strandklaar’ is. Maar dat blijft een lastige. Wat kun je doen?
-
PREMIUM9
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
-
-
PREMIUM
Oeps, paaltje geraakt: is het goedkoper om schade te claimen of zelf te betalen?
Rijd je jarenlang schadevrij, dan krijg je een forse no-claimkorting op je autoverzekering. Die kan oplopen tot wel 85 procent. Maar hoe werkt die korting precies? En wat is nou wijsheid als je per ongeluk een paaltje hebt geraakt? -
PREMIUM
Iedereen weet het na ruim 25 jaar: als je deze kanariegele helikopter ziet, is het ellende
Hij vliegt in één streep voorbij, met 240 kilometer per uur, om luttele minuten later op een pleintje, in een plantsoen of midden op de weg te landen. Wie een kanariegele helikopter voorbij ziet komen of ziet staan, weet één ding zeker: hier is iets goed mis. De traumaheli hoort er al ruim 25 jaar bij. ,,We doen desnoods een openhartoperatie op straat.”
In samenwerking met indebuurt Rotterdam