Volledig scherm
Archieffoto ter illustratie. © ANP

Rotterdam blaast milieuzone nieuw leven in

De gemeente Rotterdam gaat toch benzineauto’s van voor juli 1992 weren. Dat blijkt uit het nieuwe verkeersbesluit van wethouder Pex Langenberg (D66, verkeer). Dit plan volgt na de recente uitspraak van de rechter, die stelde dat de gemeente het weren van oude voertuigen bij de milieuzone beter moest onderbouwen.

De gemeente doet dat nu met een rekenvoorbeeld. Een benzineauto uit 1982 stoot 46 keer meer stikstofdioxide (NOx) uit dan een Euro 4 benzine-voertuig en 17 maal meer dan een model met Euro 3. Bij een wagen uit 1991 liggen die cijfers op respectievelijk 33 keer en 12 maal.

Sander Jongerius van de Stichting Rotterdamse Klassiekers is verbaasd over het jongste besluit. ,,De rechter had juist gezegd dat het uitgesloten is de gebreken van het vorige besluit te herstellen. Deze onderbouwing is opnieuw gebrekkig, het is puur giswerk.’’ De belangenclub van oude auto’s vindt de gang van zaken heel raar. ,,Ook omdat de wethouder de rechtbank en de bezwarencommissie passeert. Het zijn maar aannames en opnieuw is er sprake van verkeerde beeldvorming.’’ De stichting gaat bezwaar maken en overweegt ook nog een kort geding aan te spannen.

De aanpak van auto’s op benzine en LPG van voor juli 1992 is onderdeel van de maatregelen die de luchtkwaliteit in Rotterdam moeten verbeteren. Volgens de gemeente dragen benzineauto’s voor ruim 20 procent bij aan de afname van de uitstoot van NOx.

Gezondere lucht

Wethouder Langenberg noemt de veelbesproken milieuzone een succes voor gezondere lucht. Door het weren van diesel- en benzineauto’s is er 29 procent minder uitstoot van roet en 12 procent minder NOx. ,,Maar we zijn er nog niet. Het weren van oude benzineauto’s is essentieel om de uitstoot van stikstofoxide in de stad blijvend en verder terug te dringen’’, aldus de D66-bestuurder.

Quote

Het weren van oude benzineauto’s is essentieel om de uitstoot van stikstofoxide in de stad blijvend en verder terug te dringen

Wethoduer Langenberg

De rechter gaf de gemeente Rotterdam in juni een forse tik op de vingers. Benzineauto’s mochten van de rechtbank wél het centrum van de Maasstad in, het verkeersbesluit moest de prullenbak in. Langenberg noemde dat vonnis een tegenvaller, maar wees er in een reactie op dat de milieuzone voor het grootste deel gehandhaafd kon blijven.

Het nieuwe verkeersbesluit staat morgen in de Staatscourant en gaat zaterdag in. Bezwaar maken is mogelijk tot en met zaterdag 16 september. De gemeente gaat pas vanaf maandag 18 september bekeuren. Overtreders krijgen een boete van 90 euro. Volgens de stichting raakt het besluit circa 500 tot 1000 auto’s.