Volledig scherm
Parkeerdrukte in de Kruidenbuurt in Rotterdam-Ommoord, een oplossing is er voorlopig niet voor de wijk bij de A20. © Frank de Roo

‘Rotterdam heeft maar één oplossing: betaald parkeren’

Een oplossing voor de al jaren slepende parkeerproblemen in de Rotterdamse Kruidenbuurt is ver weg. Het veelbesproken experiment in Ommoord heeft geen enkel succes opgeleverd. De gemeente Rotterdam krijgt van de onderzoekers ook nog even een tik op de vingers.

Het experiment dat de parkeeroverlast in de Kruidenbuurt in Rotterdam had moeten oplossen, kan als mislukt worden beschouwd. Dat concludeert de werkgroep van betrokken bewoners die de kwestie in Prins Alexander heeft  bekeken. Zij deed eerder onderzoek in de wijk Middelland (Delfshaven) naar de aanpak van het verkeer in de buurt.

,,Experiment Kruidenbuurt heeft onvoldoende oplossingen opgeleverd voor de parkeeroverlast’’, concluderen de mensen achter de studie. Door geruzie tussen wethouder, gemeentelijke diensten, gebiedscommissie en de toch al verdeelde bewoners zijn vier van de acht beoogde experimenten helemaal niet uitgevoerd.

Volgens de onderzoekers heeft de gemeente Rotterdam eigenlijk maar een oplossing voor parkeeroverlast: betaald parkeren. ,,Daarmee zijn andere oplossingen uitgesloten, zoals bewonersparkeren of bestemmingsverkeer’’, gaat het in de conclusies verder.

,,Experiment Kruidenbuurt had kunnen leiden tot heroverweging van het huidige parkeerbeleid. Daarbinnen is geen alternatief mogelijk. Het beleid heeft geen speelruimte.’’

De onderzoekers stellen vast dat de opdracht voor de proef in Ommoord hiermee vanaf de start onuitvoerbaar geweest. ,,Het experiment was met handen en voeten gebonden aan beleidsmakers en heeft niet kunnen profiteren van de door de gemeente gewenste participatie.

De onderdelen die nog wel zijn doorgevoerd, hebben niet geleid tot een structurele afname van de parkeerproblemen.

Onvolledig

Uit de studie blijkt ook dat de communicatie van de gemeente Rotterdam over parkeren niet helder is. ,,De website en brieven zijn onvolledig en bevatten in sommige gevallen zelfs tegenstrijdige informatie.’’

Voor de wethouder verkeer hebben de onderzoekers de tip ook oog te hebben voor andere ideeën. ,,Bewonersparticipatie heeft alleen zin als afdelingen open staan voor alternatieve oplossingen.’’ Verder moet de norm voor parkeerplaatsen voor bedrijven worden verhoogd, zodat de omliggende wijken in de buurt minder last hebben.

De gebiedscommissie Prins Alexander praat dinsdag over het parkeren in de Kruidenbuurt. Het wijkbestuur vergadert in de Rendierhof in Kralingseveer vanaf 20.00 uur.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Rotterdam en omstreken? Schrijf je hier gratis in!

In samenwerking met indebuurt Rotterdam