PREMIUM
Rotterdam in 2030: drukker, groener en veel meer huizen
Rotterdam 2020 / 2030AD Rotterdams Dagblad blikt vooruit naar 2030. In welk Rotterdam wonen we over tien jaar? Vergeet de iconen, het gaat om huizen bouwen voor 50.000 nieuwe inwoners. Want Rotterdam wordt nog véél drukker. En groener, als het goed is.
Is het nog steeds de Erasmusbrug en de Markthal? Die onverslijtbare Euromast? Of heeft Rotterdam anno 2030 een reeks nieuwe ‘iconen’ die het beeld van de stad bepalen? Het is inmiddels een bekende Rotterdamse traditie; bouwen om indruk te maken. En daar gaat de stad ook de komende tien jaar onverstoord mee door.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM150 jaar nieuwe waterweg
Van heinde en verre komen mensen naar de Nieuwe Waterweg: ‘Het is machtig mooi hier’
De Nieuwe Waterweg is een economische slagader én een attractie. Van heinde en verre komen hengelaars, wandelaars, rustzoekers en scheepsspotters naar dit water. Wat is de aantrekkingskracht? -
Koken & Eten
Zo hou je de hele dag door energie: ‘Alleen wielrenners mogen ontbijten met veel suikers’
Ongeacht of je verkeersleider bent, een IT-er, stratenmaker of hoe je je dag indeelt; niemand zit te wachten op een middagdip. ,,Door bewust te letten op wat je eet, en wanneer, kun je de hele dag door scherp blijven.” -
PREMIUMRotterdam 2020 / 2030
Meer fietsen, minder auto's: de binnenstad wordt langzamer over tien jaar
AD Rotterdams Dagblad blikt vooruit naar 2030. In welk Rotterdam wonen we over tien jaar? Een nieuwe oeververbinding, nog meer fietsen, minder auto’s, aparte e-lanes , grote ov-hubs aan de rand van de stad en experimenten met een volautomatische metro. Het verkeer en openbaar vervoer ondergaan de komende tien jaar in Rotterdam behoorlijk wat veranderingen. -
PREMIUM
Personeel Blue Amigo zou als citroenen worden uitgeknepen: ‘Geen eens tijd om naar toilet te gaan’
Blue Amigo, dat in de Drechtsteden en Rotterdam openbaar vervoer op het water verzorgt, krijgt een stortvloed aan kritiek. Afspraken sneuvelen en personeel wordt ‘als citroenen uitgeknepen tot de laatste druppel’. Zondagsdiensten van 13,5 uur zijn normaal, aldus een medewerker. ,,Wij varen niet met zakken zand, maar ik ga er niet automatisch vanuit dat de directie dat onderschrijft.’’ De vakbond gaat opnieuw om de tafel met het bedrijf. -
PREMIUM
Ontlading voor Reda Kharchouch: ‘Met mijn grote mond roep ik nog steeds dat ik het niveau aankan’
Met twee goals en een assist schoot Reda Kharchouch vrijdagavond tegen Vitesse (3-1) alle frustraties van de laatste jaren van zich af. De spits wil bij Excelsior bewijzen dat zijn ‘grote mond’ de waarheid spreekt.
-
PREMIUMRotterdam 2020 / 2030
Zuid in 2030: blitse buurtjes bij Waalhaven, superbus en een dijkpark
AD Rotterdams Dagblad blikt vooruit naar 2030. In welk Rotterdam wonen we over tien jaar? Zuid moet wel Zuid blijven. Ook in 2030. Als de linker Maasoever wat architect Francine Houben van bureau Mecanoo betreft in de vaart der volkeren is opgestuwd en kan wedijveren met Noord, waar de welvaart en voorspoed al een eeuwigheid tegen de plint klotsen. ,,Maar Zuid moet niet het nieuwe Noord worden. Zuid heeft een eigen geschiedenis en karakter.’’ -
PREMIUM
1 op 20 mensen krijgt diagnose fibromyalgie: ‘Onbegrip voor patiënten het moeilijkst’
Niet zichtbaar ziek, maar wel vergaan van de pijn en vaak nog een resem andere lichamelijke klachten erbovenop: dat is fibromyalgie. Wat veroorzaakt het en wat kan eraan gedaan worden? Jessica Van Oosterwijck, verbonden aan de universiteit van Gent, geeft een overzicht van de ziekte en de behandeling. ,,Het moeilijkst voor de patiënten is het onbegrip van de omgeving.” -
Een man verspreidde foto van crash onder medepassagiers: hoe kan dat?
Het was een flinke schok voor passagiers die afgelopen zaterdag op Schiphol in een vliegtuig wachtten: ze ontvingen zomaar een foto van een vliegtuigramp op hun iPhones. Hoe kan dat gebeuren, en wat doe je eraan?
In samenwerking met indebuurt Rotterdam