Het grote reclamescherm tegenover Rotterdam Centraal mag blijven, maar Rotterdam wil geen nieuwe digitale reclamepanelen in de stad.
Volledig scherm
Het grote reclamescherm tegenover Rotterdam Centraal mag blijven, maar Rotterdam wil geen nieuwe digitale reclamepanelen in de stad. © Frank de Roo

Rotterdam krijgt geen ‘Times Square’: er hangen genoeg digitale reclameborden in de stad

Er komen in Rotterdam geen nieuwe digitale reclameschermen bij. Rotterdam wil de stad graag schoon en rustig houden en in dat straatbeeld passen geen knipperende reclameschermen. Wie nu nog een vergunning aanvraagt, krijgt nul op het rekest. De borden die er al hangen, zoals tegenover Rotterdam Centraal, mogen blijven.

Quote

Ons college bouwt aan een aantrekke­lij­ke en schone stad met een rustig straat­beeld

Gemeente Rotterdam

De grote schermen leiden tot ‘een verrommeling van de openbare buitenruimte’, vinden burgemeester en wethouders van Rotterdam. Daarnaast kunnen de snel wisselende beelden en kleuren flinke lichthinder geven, zeker als je er tegenover woont en op uitkijkt, geven ze aan. Ook zijn digitale reclameborden niet handig voor het verkeer. Weggebruikers kunnen er door worden afgeleid of de schermen staan zo dat je een verkeerslicht of  verkeersbord niet kunt zien. 

,,Ons college bouwt aan een aantrekkelijke en schone stad met een rustig straatbeeld. Een schone stad betekent dat de stad ook ‘voor het oog schoon en opgeruimd is en dat er rust in de openbare ruimte is. Tegen die achtergrond wil ons college de toename van digitale schermen aan de gevel met (deels) commerciële reclame voor derden een halt toeroepen en zal ons college aanvragen voor vergunningen voor deze schermen niet meer honoreren’’, laat het dagelijks bestuur weten. 

Aandacht

Die schermen passen ook niet in de ‘strakgetrokken’ stad, vindt Rotterdam: ,,In tien jaar is het centrum omgevormd tot een city lounge door onder meer heel fors te investeren in een hoogwaardige buitenruimte. In die aanpak past een rustige openbare ruimte, waarin de aandacht van voetgangers en bewoners niet opgeëist wordt door een teveel aan reclames.’’ 

Toen Rotterdam in 2007 nieuwe regels voor reclame-uitingen maakte, stonden de digitale schermen nog in de kinderschoenen. De ontwikkelingen zijn de laatste jaren zo hard gegaan, dat deze regels nu worden aangevuld.  Vooral wat betreft lichthinder en verkeersonveiligheid staat nu duidelijk zwart op wit wat mag. Nieuwe digitale schermen zijn nog wel mogelijk, maar dan alleen voor bedrijven die aan hun eigen gevel reclame maken voor zichzelf.  En mits ze aan alle, strengere voorwaarden voldoen.

Dimmen

De schermen die er al hangen en waarop ook commerciële reclame wordt uitgezonden, zoals tegenover Rotterdam Centraal, mogen blijven. De eigenaren van deze panelen moeten zich wel aan de aangescherpte regels voor lichthinder houden: ze moeten dimmen. ,,Technisch is dat uitvoerbaar. Digitale schermen kennen dimmers die het uitgestraalde licht op het gewenste niveau kunnen brengen.’’

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam