Volledig scherm
In Brussel rijden al volop e-steps, al hebben aanbieders van deelsteps wel ontdekt dat er geen droog brood mee te verdienen valt. © BELGA

Rotterdam krijgt maximaal duizend elektrische deelsteps

Rotterdam biedt volgend jaar ruimte aan maximaal duizend elektrische deelsteps. Dat schrijft verkeerswethouder Judith Bokhove in een brief aan de gemeenteraad. Die nam in oktober een motie aan waarin het stadsbestuur werd opgedragen om -in navolging van andere Europese steden- de snelle autoped naar Rotterdam te halen.

Bokhove zet graag de deur open voor de e-step, maar stelt wel een maximum om overlast in de openbare ruimte te voorkomen. De gemeente heeft inmiddels met vijftien aanbieders gesprekken gevoerd om te starten in Rotterdam. Zij moeten voldoen aan het nieuwe vergunningstelsel voor deelvervoer, dat per 1 januari in gaat. Een van de regels is dat nieuwkomers op de deelmarkt met maximaal vijfhonderd voertuigen kunnen starten.

Legaal

In Nederland rijden alleen nog particulieren op een e-step. Het voertuig is pas legaal als die door de RDW is goedgekeurd. De persoon die op de step rijdt, moet minimaal 16 jaar zijn en in het bezit zijn van een rijbewijs. De step mag alleen op de openbare weg als er geen bromfietspad is. Gaat de step harder dan 25 kilometer per uur, dan moet een helm worden gedragen.

In Den Haag wordt momenteel bekeken of de toelatingseisen voor de elektrische step in de wet kunnen worden aangepast.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam