Volledig scherm
De elektrische deelscooter Felyx komt naar Rotterdam. In augustus wordt ie uitgetest door 324 proefrijders, medio september kan iedereen hem gebruiken. © Felyx

Rotterdam krijgt ook een deelscooter

Na de deelfiets krijgt Rotterdam ook een deelscooter. Felyx heet de aanbieder, en de elektrische voertuigen zijn groen-wit en passen daardoor prima bij de vlag van de Maasstad. ,,Al is de kleur wel toeval'', zegt initiatiefnemer Quinten Selhorst.

Het deelscooterconcept draait al in Amsterdam en breidt nu uit naar Rotterdam. In de Maastad worden wel drie keer zoveel e-scooters neergezet als in de hoofdstad, 324 om precies te zijn. Gebruikers hoeven niet bang te zijn dat ze op een lege tweewieler komen te zitten. ,,We werken met verwisselbare accu's. Zodra die onder een bepaald niveau komen, krijgen wij een seintje'', zegt Selhorst. ,,Er rijdt straks een elektrisch busje rond dat de hele dag niets anders doet dan accu's verwisselen.''

Zwerfscooters

Felyx slaat zijn vleugels uit naar Rotterdam met toestemming van de gemeente, die overlast van zwerfscooters wil voorkomen. Dat streeft ook Felyx na, die een app ontwikkelde die voorkomt dat gebruikers hun scooter op een plek zetten waar dat niet mag. ,,De scooter gaat dan gewoon niet uit. Een huurauto laat je ook niet met draaiende motor ergens staan.'' Het bedrijf zelf kan ook plekken aanwijzen waar geen scooters kunnen worden achtergelaten.

Gebuik van de Felyx-scooter kost 30 cent per minuut. Mensen kunnen er alleen gebruik van maken als ze in het bezit zijn van een rijbewijs voor scooter of auto. Een woonadres en bankrekening in Nederland zijn ook een vereiste. ,,We sluiten toerist op die manier uit omdat ze niet op de hoogste zijn van plaatselijke verkeersregels. We willen wel de veiligheid van mensen kunnen garanderen.''

Quote

We willen wel de veiligheid van mensen kunnen garanderen

Quinten Selhorst

Om die reden zijn de voertuigen ook begrensd tot 25 kilometer per uur. Gebruikers wordt daarnaast gevraagd om zo min mogelijk te claxoneren, bij inhalen kan de richtingaanwijzer worden aangezet. ,,Dan hoor je vanzelf een piepje dat minder luid is dan een claxon'', zegt Selhorst. ,,Mensen storen zich aan scooters omdat ze vaak claxoneren en opgevoerd zijn, wij willen die irritatie voorkomen.''

Investering

De expansie naar Rotterdam is mogelijk dankzij een investering van 2 miljoen euro die is opgehaald bij verschillende particuliere investeerders en ABN AMRO. Eerder dit jaar werd al 1 miljoen euro groeikapitaal opgehaald, onder anderen afkomstig van Anne-Marie Rakhorst, onderneemster en oprichter van het platform Duurzaamheid.nl.

In Amsterdam hebben 108 scooters in minder dan een jaar tijd 430.000 km afgelegd en daarmee 50 ton CO2 bespaard. De hoofdstad weerde eerder deelfietsen uit de stad vanwege overlast en stuurde in dat kader ook een handhavingsbrief naar Felyx. ,,Daarop hebben wij onze zienswijze ingediend, en die ligt nu ter evaluatie bij de gemeente. We zijn daarover in goed overleg.''

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Rotterdam en omstreken? Schrijf je hier gratis in!

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam

Poll

Waar moet Rotterdam de verkoop van lachgas verbieden?

Waar moet Rotterdam de verkoop van lachgas verbieden?

  • In de hele stad (88%)
  • Alleen daar waar overlast is (4%)
  • Nergens (8%)
6341 stemmen