Volledig scherm
Rotterdam blijft nog wel goedkoper dan Amsterdam, waar in het centrum een parkeertarief van 5 euro geldt. © Archief Marco de Swart

Rotterdam schroeft parkeertarieven fors omhoog

De parkeertarieven in de Rotterdamse binnenstad gaan volgend jaar fors omhoog, bevestigen meerdere bronnen op het stadhuis. Volgens sommigen is zelfs sprake van een verhoging van 50 procent. Tijdens een vertrouwelijke bijeenkomst zijn enkele raadsleden al op de hoogte gebracht van dit gemeentelijke parkeerplan.

Wethouder Pex Langenberg wilde donderdag bevestigen noch ontkennen dat de tarieven worden verhoogd. Zijn woordvoerder zegt alleen dat ambtenaren werken aan een voorstel voor het nieuwe parkeerplan. ,,Er is van gedachten gewisseld over allerlei mogelijkheden om parkeren in de binnenstad te sturen.''

Volledig scherm
Wethouder Pex Langenberg. © Archieffoto

Nu betalen automobilisten die hun auto in de Rotterdamse binnenstad parkeren nog 3,33 euro per uur voor een plek op straat. Als het plan wordt doorgezet en de raad hiermee akkoord gaat, wordt dat aanzienlijk meer.

Vergunningen 
Rotterdam blijft nog wel goedkoper dan Amsterdam, waar in het centrum een parkeertarief van 5 euro geldt. Maar als het inderdaad om een verhoging van 50 procent gaat, dan komt het tarief toch aardig in de buurt van Amsterdam.

Ter vergelijking: in Den Haag betaal je 'maar' 2,60 euro per uur voor een parkeerplek in het centrum. 

Ook voor de parkeervergunningen zal in Rotterdam meer betaald moeten worden, hebben raadsleden te horen gekregen. Nu betalen bewoners jaarlijks 66 euro voor een eerste parkeervergunning en 11 euro voor elke volgende.

Prestigieuze garages 
Het college, dat auto's zo veel mogelijk uit de binnenstad wil weren, kondigde eerder ook andere auto-onvriendelijke maatregelen aan. Het gemeentebestuur overweegt bijvoorbeeld het aantal parkeerplekken in het centrum nog forser terug te dringen dan eerder gepland. Verder werden onlangs de plannen voor een autoluwere Coolsingel gepresenteerd. En Langenberg heeft aangekondigd om de verkeersinstallaties op meerdere kruispunten zo in te stellen dat fietsers en voetgangers voorrang krijgen.

Door meer auto's uit de binnenstad te weren, hoopt de gemeente de vele lege parkeergarages voller te krijgen. Rotterdam heeft de afgelopen jaren voor vele miljoenen geïnvesteerd in nieuwe prestigieuze garages zoals die op het Kruisplein. Maar de bezetting blijft bijzonder laag.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam