Volledig scherm
© ANP

Rotterdam The Hague Airport mist natuurbeschermingsvergunning

Rotterdam The Hague Airport heeft geen natuurbeschermingsvergunning en is daarmee in overtreding. Dat stelt Mobilisation for the Environment (MOB) in de uitzending van EenVandaag. De milieuorganisatie verzoekt de overheid de regels te handhaven.

De vergunning is nodig vanwege de stikstofuitstoot van het vliegverkeer, die schade toebrengt aan de natuur. Eindhoven Airport, Maastricht Aachen Airport, Lelystad Airport en Groningen Airport Eelde hebben evenmin een natuurbeschermingsvergunning. Eerder werd al bekend dat Schiphol al jaren zo’n vergunning mist, waardoor 100.000 starts en landingen illegaal zouden zijn.

MOB won eind mei de stikstofzaak tegen de Nederlandse overheid bij de Raad van State en heeft de ministeries van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en Infrastructuur en Waterstaat (IenW) verzocht op te treden. Om te voldoen aan de uitspraak, zouden luchthaven het aantal vliegbewegingen terug moeten brengen naar het niveau van 2004. Dit zou voor RTHA niet veel uitmaken: het aantal vliegbewegingen lag in 2004 juist hoger dan vorig jaar.

Ingewikkeld proces

Het Rotterdams Haagse vliegveld laat weten dat het klopt dat het niet beschikt over de vergunning. ,,We zijn van mening dat die vergunning ook niet noodzakelijk is’’, vertelt Désiree Breedveld, commercieel directeur van Rotterdam The Hague Airport. ,,We hebben eerder van het ministerie van Economische Zaken gehoord dat die vergunning niet nodig was. Wel gaan we nu onderzoeken of dat ook echt klopt. Die dubbelcheck is alleen wel een ingewikkeld proces, dus daar hebben we niet nu of morgen een antwoord op. We komen er nog op terug.’’

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam

Poll

Waar moet Rotterdam de verkoop van lachgas verbieden?

Waar moet Rotterdam de verkoop van lachgas verbieden?

  • In de hele stad (88%)
  • Alleen daar waar overlast is (4%)
  • Nergens (8%)
7794 stemmen