Bij Kappersgevoel in Malden liep eenzelfde proef.
Volledig scherm
Bij Kappersgevoel in Malden liep eenzelfde proef. © Gerard Verschooten

Rotterdam verlengt ‘wijntje bij schoenenzaak’-proef

De gemeente Rotterdam verlengt de veelbesproken ‘alcohol bij de schoenenzaak’-proef tot 1 juli. Eigenlijk zou het vorig jaar april gestarte experiment één jaar duren en dus aanstaand weekeinde aflopen.

Burgemeester Aboutaleb heeft de proef drie maanden verlengd zodat de effecten beter kunnen worden gemeten. Tot de deelnemende winkels behoren onder andere schoenenwinkel Shoeclub, boekhandel Van Gennep en zeepjeswinkel Soap Treatment Store.

De gedachte achter Blending010, zoals de proef officieel heet, is dat mengvormen tussen horeca en detailhandel de stad aantrekkelijker maken voor consumenten. In winkels mag officieel geen sterke drank worden geschonken, in horeca mogen geen artikelen (zoals dozen wijn of kookboeken) worden verkocht.

De door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) geïnitieerde pilot, waaraan behalve Rotterdam nog tientallen gemeenten meedoen, is omstreden. Horecakoepel KHN vreest bijvoorbeeld voor oneerlijke concurrentie én alcoholmisbruik. De pilot moet antwoord geven op de vraag of de huidige wet nog wel van deze tijd is.

  1. Rotterdam, laat je zien aan de AD-drone!

    Rotterdam, laat je zien aan de AD-drone!

    Hartjes en lieve teksten van stoepkrijt, vlaggen, compleet oranje straten, dikke duimen omhoog en enthousiast gezwaai. Nederland blijft thuis, maar steekt iedereen die moet werken of binnen blijven vanaf de stoep een hart onder de riem. Daar worden we blij van en dat willen we als AD graag met iedereen delen. Dinsdag vliegt er daarom een speciale AD-drone van onze actie #NLBlijftThuis boven Rotterdam om al die opbeurende ‘straatkunst’ van bovenaf te filmen. Wil je in beeld, meld je dan nu aan.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam