Volledig scherm
Foto ter illustratie. © Marco De Swart Fotografie

Rotterdam versoepelt eis voor aantal parkeerplaatsen

De gemeente Rotterdam maakt de weg vrij voor nieuwe bouwprojecten in de binnenstad. De door projectontwikkelaars verfoeide 'parkeereis' wordt flink aangepast.

Wie bouwt in de buurt van een trein- of metrostation hoeft voortaan minder parkeerplaatsen voor auto's aan te leggen.

Quote

In een moderne binnenstad hechten mensen minder waarde aan een auto

Wethouder Pex Langenberg

De parkeereis betekende een fikse kostenpost voor projectontwikkelaars. Nieuwbouw mocht niet ten koste gaan van het aantal beschikbare parkeerplekken in de stad, zo was de gedachte, dus kantoren en woningen moesten altijd beschikken over een groot aantal eigen parkeerplaatsen.

Volgens vervoerwethouder Pex Langenberg (D66) is deze eis deels achterhaald, omdat de auto steeds minder wordt gebruikt. ,,In een moderne binnenstad hechten mensen minder waarde aan een auto dan vroeger het geval was. Mensen nemen vaker de fiets of het openbaar vervoer. Dat betekent dat er in bepaalde gebouwen ook minder parkeerplaatsen nodig zijn.''

Korting

Dus gaat de parkeereis op de schop. Het wordt 'transparant en flexibel', aldus Langenberg. Wie bouwt in de buurt van een metro- of treinstation krijgt 'korting'. Hetzelfde geldt voor bouwprojecten met extra grote fietsenstallingen. 

In de buurt van het Centraal Station, station Blaak, Alexander en Schiedam Centraal kan het aantal vereiste parkeerplaatsen omlaag met wel 40 tot 50 procent. In theorie hoeft een ontwikkelaar geen enkele parkeerplek te bouwen, als ook rekening wordt gehouden met deelauto's en andere innovatieve vormen van transport.

,,Als ontwikkelaars besluiten om minder parkeerplekken te bouwen, zal dat ook mensen aantrekken die meer gebruik maken van andere vervoersmogelijkheden'', aldus Langenberg. Verder wijst hij erop dat er nog genoeg ruimte is in gemeentelijke parkeergarages.

Stimulans

De verwachting is dat de aanpassing ook een stimulans is voor nieuwbouw. ,,De oude parkeereis hield de verdichting van de stad tegen. We verwachten dat er nu meer ruimte komt voor bouwprojecten.''

De nieuwe maatregel geldt voor woningen, kantoren en winkels. Langenberg benadrukt dat de parkeereis niet van tafel is, maar 'flexibel' wordt. ,,We zoeken altijd naar een balans. Omwonenden van een nieuwbouwproject hoeven niet bang te zijn dat nieuwe bewoners massaal in de straat gaan parkeren.''