Rotterdam wil inwoners verleiden tot gebruik huurwagen: in 2030 moeten er 10.000 deelauto's zijn
Het aandeel deelauto’s in Rotterdam is te laag, vindt verkeerswethouder Judith Bokhove. In 2030 moet het aantal zijn verdriedubbeld naar zo’n 10.000 exemplaren. Een campagne gericht op bewoners, bezoekers en werknemers moet mensen gaan verleiden vaker voor een huurwagen te kiezen.
Delen per e-mail
Op dit moment telt Rotterdam 3200 deelwagens, ofwel 1,4 procent van het totale autobezit. Ze zijn over de hele stad verspreid, maar het merendeel is gestationeerd in het centrum, al dan niet op vaste plekken. Als het aan de gemeente Rotterdam ligt, groeit het aandeel huurwagens naar 5 procent in 2030. Vanaf 2025 moeten alle deelauto’s in de stad bovendien elektrisch zijn. ,,Dat lijkt misschien niet veel, maar we staan nog maar aan het begin”, zegt Bokhove.
Goedkoper
Het aantal inwoners neemt het komende decennium naar verwachting toe met 22.000 personen. Bokhove (GroenLinks) wil voorkomen dat al die nieuwkomers er een eigen auto op gaan na houden. Sterker: ze wil proberen het aantal auto’s ondanks de bevolkingsaanwas gelijk ten houden en het aandeel deelwagens te vergroten. Hoe? Door mensen erop te wijzen dat een deelauto vaak goedkoper is dan een eigen (tweede) auto die veel stil staat.
Maar ook door aanbieders te verleiden meer wagens in Rotterdam aan te bieden. Want hoe meer er staan, des te vaker worden ze gebruikt, is de gedachte. Bijvoorbeeld door relatief goedkope parkeervergunningen uit te geven die in de hele stad kunnen worden gebruikt. Tegelijk heeft de gemeente geleerd van de overlast van deelfietsen in de stad. ,,Om wildgroei te voorkomen, gaan we wel over tot regulering”, zegt Bokhove. Dus worden voorlopig maximaal zeshonderd parkeervergunningen uitgegeven voor deelauto’s zonder vaste parkeerplaats. ,,En dat mag niet ten koste gaan van bewoners die op een wachtlijst voor een parkeervergunning staan.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Zorgen over files met komst 5000 nieuwe woningen Rivium
Bewoners uit Capelle en omstreken zijn bezorgd dat de 5000 nieuwe woningen op bedrijventerrein Rivium voor verkeersproblemen zorgen. Dat blijkt uit de twintig zienswijzen die de gemeente heeft ontvangen op de plannen. -
Deze thuiswerktrui is er júist voor wie niet thuiswerkt: Opbrengst naar zorgpersoneel
Voor het goede doel is er nu de ‘Thuiswerktrui’. De comfortabele sweater is gemaakt voor alle regiogenoten die deze coronatijd thuis moeten werken en hun collega’s en werkplek missen. Maar ook om aandacht te vragen voor iedereen die wél dagelijks de deur uit moet met alle risico’s van dien, zoals zorgmedewerkers die in de frontlinie staan. -
Protesterende kroegen gooien dinsdag terras open, maar een biertje krijg je niet
Rotterdamse kroegen en restaurants zetten dinsdag ook het terras uit. Uit protest, omdat de horeca nog altijd dicht moeten blijven. De actie in Rotterdam is symbolisch, want er wordt niet geschonken. -
eigen tuin eerst
‘Waarom staan de stadsparken niet vol met fruitbomen?’
Weg met die truttige sierboompjes in het stadsgroen. Plant appels, peren, druiven en kwetsen, adviseert tuingoeroe Romke van de Kaa. -
Rotterdam experimenteert met deelauto's in nieuwbouwwijken
Rotterdam is één van de zeven steden die in de komende drie jaar gaat experimenteren met woningbouwprojecten waar bewoners elektrische auto's gaan delen.
-
PREMIUMPomppionier
Tango lanceert tankstation van de toekomst: duurzame brandstof en laadpalen
Ruim twee decennia na de introductie van Nederlands eerste onbemande pomp komt pionier Tango nu met het tankstation van de toekomst, waarin duurzame brandstoffen en elektrisch rijden een prominente rol spelen. -
Oproep: Ben je 17 jaar en wil jij je verhaal met ons delen?
-
PREMIUMKoken & eten
Hebben we straks alleen nog keuze uit blauw (AH) of geel (Jumbo)?
Met de verkoop van tachtig Deen-winkels aan AH, Vomar en Dekamarkt verdwijnt er weer een supermarktformule. In 2000 telde ons land nog 46 verschillende formules, twintig jaar later zijn het er nog 26. Is er nog bestaansrecht voor de kleinere supermarktketen of beperkt de keuze zich steeds meer tot blauw (AH) of geel (Jumbo)?
In samenwerking met indebuurt Rotterdam