Volledig scherm
© ANP

Rotterdam wil af van steenkool in de haven

De Rotterdamse haven moet stoppen met de overslag van steenkool. Dat heeft de Rotterdamse gemeenteraad bepaald, omdat ze de vervuilende brandstof niet vindt passen in de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs.

Amsterdam deed de handel in steenkool al eerder in de ban. In de hoofdstedelijke haven moet uiterlijk in 2030 de kolenoverslag zijn verdwenen, tegelijkertijd met de sluiting van de kolencentrales. In Rotterdam is geen termijn vastgelegd, maar heeft havenwethouder Adriaan Visser (D66) de opdracht gekregen werk te maken van een ‘kolenafscheid’. Hij moet samen met het Havenbedrijf Rotterdam een strategie maken voor het afbouwen.

Leefbaar Rotterdam, die net als de VVD tegenstemde, spreekt van ‘symboolpolitiek’. ,,De kolenoverslag verplaatst naar de havens van Hamburg en Antwerpen’’, zegt gemeenteraadslid Luuk Wilson. ,,Terwijl duizenden werknemers in Nederland op straat komen te staan.’’ Volgens PvdA’er Barbara Kathmann biedt de overstap naar schone industrie juist nieuwe werkgelegenheid.

Sluiten van de kolencentrales en kolenoverslagbedrijven treft in Nederland zo’n 2.800 gezinnen, heeft vakbond FNV berekend. De bond pleit voor een compensatiefonds van 600 tot 800 miljoen euro.

Behalve naar de kolencentrales gaat veel steenkool via de Nederlandse haven naar de Duitse staalindustrie. Volgens het Havenbedrijf Rotterdam kan die nog lang niet zonder kolen.