Volledig scherm
Het Facebook-event. © Facebook.

Rotterdammer draagt zijn songfestival-Facebookevent over aan Ahoy: ‘Het begon als een geintje’

Wat begon als een geintje is inmiddels uitgegroeid tot een evenementenpagina op Facebook met bijna 80.000 geïnteresseerden. Meteen na de winst van Duncan Laurence op het Eurovisie Songfestival afgelopen mei richtte Rotterdammer Martin Meijerink (45) het Facebook-evenement Eurovision Songfestival 2020 op met als locatie Rotterdam. Inmiddels heeft Ahoy de pagina overgenomen. ,,Het voelt toch alsof ik een steentje heb bijgedragen aan het songfestival.’’

Nadat Nederland voor het eerst in 44 jaar het Songfestival won, maakte Meijerink het Facebook-evenement in een opwelling aan. ,,Mijn vrouw en ik stonden te joelen in de woonkamer. Ik kwam vrij snel op het idee om een evenementenpagina aan te maken, maar het was pure gekkigheid. Het was eigenlijk bedoeld ter promotie van de stad. Ik wilde mensen enthousiast maken om het songfestival naar Rotterdam te halen.’’

Dertigduizend man

Volledig scherm
Martijn Meijerink met zijn dochters. © Privéfoto

Dat het zo hard zou gaan met de pagina, had Meijerink, die in het dagelijks leven finance manager is bij zorginstelling Rijndam Revalidatie in Rotterdam, niet verwacht. ,,Binnen een week hadden zich al duizend mensen aangemeld en na een paar weken stond de teller al op twintig- tot dertigduizend man’’. Een andere Facebook-gebruiker hielp Meijerink met het plaatsen van berichten. ,,Ik heb daar helemaal geen verstand van.’’

Na een tijdje, nog voordat de locatie van het songfestival was bepaald, besloot Meijerink toch maar contact op te nemen met Ahoy. ,,Veel mensen dachten dat het het officiële evenement was van Ahoy en ik wilde geen gedoe. Ik heb gezegd dat het puur als geintje was bedoeld en ze reageerden eigenlijk heel enthousiast. Ze vroegen me de pagina in de lucht te houden voor het geval Rotterdam echt als locatie gekozen zou worden.’’

En zo geschiedde. Het Eurovisie Songfestival komt volgend jaar naar Rotterdam en toevalligerwijs had Meijerink de datum nog goed gegokt ook. ,,Ik heb meteen contact opgenomen met Ahoy. Zij hebben nu het beheer van de pagina overgenomen.’’

Beloning

Hoewel het niet Meijerinks intentie was hier een slaatje uit te slaan, hoopt hij stiekem wel op een soort beloning. ,,Het is nooit de bedoeling geweest er iets aan te verdienen, maar het zijn toch 80.000 Facebook-gebruikers die je in je schoot geworpen krijgt en die je kunt bereiken met berichten. Het liefst zou ik natuurlijk samen met mijn vrouw naar het songfestival gaan, maar helaas gaat Ahoy niet over de kaarten.’’

Quote

Het is nooit de bedoeling geweest er iets aan te verdienen, maar het zijn toch 80.000 fa­cebook-gebruikers die je in je schoot geworpen krijgt

Martin Meijerink, Oprichter facebookevenement Eurovisie Songfestival 2020

Toch heeft Meijerink nog hoop om op zaterdag 16 mei 2020 tussen het publiek te staan. De verwachting is namelijk dat de organisatie ‘Eurovision 2020’ het Facebook-evenement weer van Ahoy gaat overnemen. ,,Ahoy gaat de pagina eigenlijk klaarstomen zodat die er helemaal uitziet naar de maatstaven van de organisatie’’, vertelt Meijerink. ,,De kans dat je via de normale weg aan kaarten kunt komen, is bijna nihil, dus het zou wel heel leuk zijn als Ahoy een goed woordje voor me kan doen bij de organisatie en mij en mijn vrouw op een soort gastenlijst zou kunnen zetten.’’

Hoe dan ook vindt Meijerink het al heel bijzonder dat zijn impulsieve actie een kleine rol heeft in de organisatie van het songfestival. ,,Dat is ook heel veel waard.’’

Volledig scherm
Ahoy, de locatie van het Eurovisie Songfestival 2020. © Foto Ahoy

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam

Poll

Waar moet Rotterdam de verkoop van lachgas verbieden?

Waar moet Rotterdam de verkoop van lachgas verbieden?

  • In de hele stad (88%)
  • Alleen daar waar overlast is (4%)
  • Nergens (8%)
5234 stemmen