Rotterdammer verkoopt stokoude kampioenshoed voor Tanzanianen
Een fan van de voetbalclub verkoopt zijn Feyenoord-hoedje uit 1924, toen de club kampioen werd. De opbrengst gaat naar het Mikumi Health Centre in Tanzania, Afrika.
Delen per e-mail
Iedereen droeg dit hoedje toen we kampioen werden in 1924
Niemand wist tot nu toe dat de Rotterdamse kunstenaar Alexx Meidam (63) in bezit is van het kampioenshoedje. ,,Doe effe normaal", reageerde hij. ,,Dan gaan ze m'n huis invallen." Volgens Meidam is de hoed veel waard, omdat er een positieve geest in zit. ,,Iedereen droeg dit hoedje toen we kampioen werden in 1924. Met dit hoedje kunnen we vaker winnen."
Hoe Meidam aan dit hoedje komt? ,,De zoon van mijn buurman verkocht het familiecafé en daarbij liet hij twintig mensen, waaronder ikzelf, iets uitzoeken." Meidam had zijn oog al langer op dat hoedje. ,,Iedereen lachte toen ik daarmee naar buiten kwam." Maar toen de Rotterdammer thuis al het stof eraf poetste, kwam onder het bruin en grijs het Feyenoord-logo vandaan. ,,En dat bleek het kampioenshoedje uit 1924 te zijn."
Tanzania
Al eerder heeft Meidam geld geschonken aan het Mikumi Health Centre in Tanzania. ,,Toen ik daar in augustus 1996 was en er maar zeven bedden stonden, zei de arts dat zijn vrouw en hij erg hard moesten werken om de 26.000 mensen uit de buurt te helpen."
Nadat de kunstenaar bij de opening van de Erasmurbrug op 4 september 1996 een ets van de brug had gemaakt, heeft hij hier meerdere afdrukken van verkocht. ,,Het bedrag van 32.000 gulden heb ik toen geschonken aan het ziekenhuis. Daardoor konden ze van zeven naar 39 bedden gaan."
Meidam wil het hoedje voor minimaal 500 euro verkopen. De opbrengst brengt hij persoonlijk naar Tanzania.
Biedingen kunnen naar: e-mailadres: alexxfeyenoord@outlook.com
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Kerk met ‘Rotterdams Achterhuis’ inzet van hoogoplopend conflict
-
PREMIUMaan de boompjes
In deze woontorens ga je de keuken en de woonkamer delen met je buren
De twee woontorens die pal aan de Maas verrijzen, hebben een naam gekregen. Wethouder Bas Kurvers (VVD, Bouwen) heeft de naam onthuld: Clubhouse Boompjes. Het is een bijzonder woonconcept waar ‘delen’ voorop staat. -
PREMIUM
Werkstraf voor bedreiging buschauffeur: ‘Ik moord heel je familie uit’
-
PREMIUM
Zoveelste afzegging voor Krajicek: de echte wereldtoppers komen alleen als het ze écht goed uitkomt
Vanaf het moment dat het ABN Amro-toernooi de komst van Rafael Nadal bekendmaakte, hing ook zijn afzegging in de lucht. Vier vragen over de zoveelste keer dat een wereldtopper toch niet naar Rotterdam kwam. -
PREMIUM
Pandemie raakt starters hard: ‘Aan begin van lockdown had ik niet eens een bureau thuis’
Als starter sta je normaal al voor uitdagingen genoeg, maar zeker als je tijdens een pandemie voor het eerst aan de bak moet zien te komen. VCP Young Professionals, de jongerenorganisatie van vakbond VCP, vroeg onlangs aandacht voor deze groep werkenden, die tussen wal en schip dreigt te vallen. Drie starters op de arbeidsmarkt vertellen over hun ervaringen van het afgelopen jaar. ,,Uiteindelijk bracht ik zestien uur per dag in dezelfde ruimte door.’’
-
Deze thuiswerktrui is er júist voor wie niet thuiswerkt: Opbrengst naar zorgpersoneel
Voor het goede doel is er nu de ‘Thuiswerktrui’. De comfortabele sweater is gemaakt voor alle regiogenoten die deze coronatijd thuis moeten werken en hun collega’s en werkplek missen. Maar ook om aandacht te vragen voor iedereen die wél dagelijks de deur uit moet met alle risico’s van dien, zoals zorgmedewerkers die in de frontlinie staan. -
eigen tuin eerst
‘Waarom staan de stadsparken niet vol met fruitbomen?’
Weg met die truttige sierboompjes in het stadsgroen. Plant appels, peren, druiven en kwetsen, adviseert tuingoeroe Romke van de Kaa. -
PREMIUMKoken & eten
Hebben we straks alleen nog keuze uit blauw (AH) of geel (Jumbo)?
Met de verkoop van tachtig Deen-winkels aan AH, Vomar en Dekamarkt verdwijnt er weer een supermarktformule. In 2000 telde ons land nog 46 verschillende formules, twintig jaar later zijn het er nog 26. Is er nog bestaansrecht voor de kleinere supermarktketen of beperkt de keuze zich steeds meer tot blauw (AH) of geel (Jumbo)?
In samenwerking met indebuurt Rotterdam