Volledig scherm
Containerschip Madrid Maersk van de Deense rederij Maersk Line komt aan in de Rotterdamse haven. © ANP

Rotterdamse haven begint het jaar met recordoverslag dankzij brexit

De Rotterdamse haven heeft in de eerste drie maanden van het jaar een recordhoeveelheid goederen overgeslagen. Het ging daarbij vooral om containers en ruwe olie. Het is uitgerekend de dreigende brexit die de overslagcijfers naar grote hoogte stuwt.

Bedrijven die handel doen tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk hebben de afgelopen maanden voorraden aangelegd aan weerszijden van de Noordzee, voor het geval de brexit in chaos uitmondt. Het was daardoor druk op de ferry’s tussen Rotterdam en Engeland, waarmee de vrachtwagens reizen. Het zogenoemde RoRo-verkeer (van roll on, roll off, red.) steeg met 10,7 procent. Zeker in maart was het druk. Lang leek het er op dat de brexit op 29 maart zou zijn.

Het Havenbedrijf Rotterdam gaat uit van een tijdelijke piek. Mogelijk bouwen de bedrijven, nu de brexit is uitgesteld, zelfs hun voorraden af en zal er de komende maanden minder verkeer zijn tussen Engeland en Rotterdam. Volgens dit scenario is er in oktober weer een piek te verwachten, als de nieuwe datum voor de brexit in zicht komt. Volgens de laatste planning vertrekt het Verenigd Koninkrijk 31 oktober uit de EU.

Oversteek

Gemiddeld maken nu dagelijks 3300 trailers de oversteek tussen Rotterdam en Engeland. Jaarlijks varen er een kleine 9000 schepen van Rotterdam naar de Britse havens en een kleine 8000 volgen de omgekeerde route. De handel met het Verenigd Koninkrijk is goed voor zo’n 8 procent van de totale overslag. Voor de lange termijn zal de brexit ten koste gaan van de handel, verwacht het Havenbedrijf Rotterdam. In sommige scenario’s verdwijnt een derde van de handel met het Verenigd Koninkrijk als gevolg van de invoering van handelstarieven.

In totaal werd in het eerste kwartaal in de Rotterdamse haven 123,9 miljoen ton aan goederen overgeslagen. Dat was een stijging van 5,1 procent ten opzichte van de 117,8 miljoen ton uit dezelfde periode vorig jaar. Topman Allard Castelein van het Havenbedrijf Rotterdam spreekt van een ‘uitstekend begin van het jaar’.

Containerknooppunt

Castelein constateert dat de Rotterdamse haven haar positie als containerknooppunt van Europa heeft versterkt. Containers uit Azië komen met grote schepen naar de terminals op de Eerste en Tweede Maasvlakte. Vanaf Rotterdam gaan ze met kleinere schepen naar hun bestemming in Europa. De containeroverslag nam toe met 7,3 procent in de standaardmaat teu.

Verder is de president-directeur van het Havenbedrijf tevreden dat Rotterdam belangrijker wordt voor de handel in vloeibaar gemaakt gas (LNG). De overslag van LNG steeg met 143 procent naar een nog altijd bescheiden 1,8 miljoen ton.

Elke ochtend op de hoogte van het laatste nieuws uit Rotterdam en omgeving? Schrijf je hier in voor onze gratis nieuwsbrief.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam