Volledig scherm
De MSC Gülsün voer in september de Rotterdamse haven binnen. Het is het grootste containerschip van dit moment. © AD

Rotterdamse haven blijft groeien, maar er zijn zorgen over toekomst

De Rotterdamse haven blijft groeien. Volgens de kwartaalcijfers die het Havenbedrijf Rotterdam vanmorgen heeft gepresenteerd komen er meer containers en ook meer olie naar de grootste haven van Europa. Tegelijkertijd zijn er zorgen. 

In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar steeg de overslag in het derde kwartaal met één procent. ,,We zagen opnieuw gezonde groei bij containers, een van de strategische speerpunten van het Havenbedrijf’’, zegt directeur Allard Castelein van de havenautoriteit. ,,Zorgelijk is evenwel dat de relatie tussen grote handelsblokken in de wereld gespannen blijft, evenals de aanhoudende onzekerheid over de invoering van handelstarieven na brexit.’’

Quote

Zorgelijk is evenwel dat de relatie tussen grote handels­blok­ken in de wereld gespannen blijft

Bij het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie wordt het duurder om zaken te doen met Engeland. Naar verwachting zullen na de brexit minder goederen heen en weer gaan tussen Engeland en het vasteland van Europa. Nu is de handel met de Britten nog goed voor zo’n 8 procent van de totale overslag in de Rotterdamse haven. De andere zorg is de handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten die al tijdlang dreigt. Die is slecht voor de wereldhandel en dat zal volgens Castelein in de Rotterdamse haven te merken zijn. 

Nu groeit de wereldhandel nog en dat is te zien aan de containeroverslagcijfers. De groei vlakt wel af.

Auto's

Zo hapert de Duitse economie en dat vertaalt zich nu al in de cijfers. Er is minder vraag naar auto's, waardoor die industrie inzakte. De Duitse staalondernemingen waren afwachtend met het aanvullen van voorraden. De overslag van energiekolen liep fors terug. Dat is het volgens het Havenbedrijf het gevolg van het sterk dalende aandeel van steen- en bruinkool in de Duitse stroomproductie en van onderhoud aan de elektriciteitscentrales op de Maasvlakte. Biomassa bleef fors groeien (+84 procent) als gevolg van meer bijstook in kolencentrales. 

In de Rotterdamse haven werden de afgelopen drie maanden 112,4 miljoen ton goederen overgeslagen. Tot en met het derde kwartaal bedroeg de overslag 353,5 miljoen ton. Behalve containers, ruwe olie en biomassa behoort lng tot de stijgers. 

De groei in overslag van ruwe olie laat zich verklaren door de uitbreidingen bij de raffinaderijen die in de afgelopen jaren zijn gedaan.

Stookolie

Het segment minerale olieproducten liet een daling zien van ruim 10 procent. Dit is het resultaat van veel minder wereldhandel in stookolie, een trend die volgens het Havenbedrijf al enkele jaren gaande is. Binnen minerale olieproducten was er een lichte toename waarneembaar in de overslag van andere brandstoffen zoals diesel.

Lng groeide sterk. Tot en met het derde kwartaal bedroeg de toename 46 procent. Het gas raakt in zwang in Europa als alternatieve brandstof.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam