Ouderen kunnen bellen met 14010, een ‘hulplijn’ tijdens de coronacrisis. Voor als ze geen boodschappen durven doen, om een praatje  verlegen zitten of hun medicijnen niet zelf kunnen halen.
Volledig scherm
Ouderen kunnen bellen met 14010, een ‘hulplijn’ tijdens de coronacrisis. Voor als ze geen boodschappen durven doen, om een praatje verlegen zitten of hun medicijnen niet zelf kunnen halen. © ANP XTRA

Rotterdamse ‘hulplijn’ voor ouderen: Geen lege koelkast, praatje voor wie angstig is

Ouderen hebben via 14010 een ‘hulplijn’ als ze tijdens de coronacrisis zelf hun medicijnen niet kunnen ophalen, geen boodschappen durven te doen of simpelweg verlegen zitten om een praatje. Het gemeentelijke telefoonnummer is de ingang voor de Sociale Hulpdienst Corona, van het welzijnswerk, Trevvel en andere organisaties in Rotterdam.

De Rotterdamse wethouder Sven de Langen (zorg, CDA) ziet en hoort hoe sommige ouderen worstelen met de coronacrisis. ,,Het is heel wisselend, maar hoe minder je mensen om je heen hebt, hoe minder je erover kunt spreken wat er allemaal gebeurt. De logische reactie is om dan een terugtrekkende beweging te maken. Wij willen laten weten dat al gaan tal van activiteiten niet door, we laten zien dat we onze ouderen niet vergeten.’’

Uit onderzoeken blijkt dat veel oudere Rotterdammers in ‘gewone’ tijden eenzaam zijn of in een isolement zitten. Op de vraag of zij iemand hebben die hen kan helpen als ze hulp nodig hebben, of hen emotionele steun kan geven, antwoordt zo'n één op de twintig 75+’ers met ‘nee’. Zij hebben niemand. Voor alle ouderen, maar zeker voor deze groep, is er de Sociale Hulpdienst Corona.

Stille tijden

Want het zijn stille tijden, die extra stil zijn voor sommige oudere Rotterdammers. De wijkbus rijdt niet meer. De Huizen van de Wijk zijn dicht. Het advies is om extra op te passen met het besmetten van ouderen, waardoor ook bezoek wegblijft of ouderen liever niet de straat opgaan.

Quote

Niemand mag in deze tijd tussen wal en schip vallen

Rotterdam bouwt met de Sociale Hupdienst Corona op wat er al is: Het welzijnswerk, de thuiszorg en Trevvel bevoorbeeld. ,,Fantastisch dat de welzijnsorganisaties en Trevvel zo snel hun normale werkzaamheden hebben kunnen ombouwen’’, zegt de wethouder. ,,Niemand mag in deze tijd tussen wal en schip vallen.’’

Wie 14010 belt, kan zelf hulp vragen.,,Maar ik hoop ook dat mensen signalen afgeven als ze merken dat iemand niet meer buiten komt. Ook professionals, zoals de huishoudelijke hulpen en thuiszorg, kunnen een melding doen’’, zegt wethouder De Langen. ,,Zij zien bijvoorbeeld dat de koelkast leeg is, of de medicijnen moeten worden opgehaald. Zelf hebben zij daar geen tijd voor. Moeten naar het volgende adres. Maar na hun telefoontje gaat wel iemand anders ermee aan de slag, waarmee we hen van een zorg ontlasten.’’

Belteam

Het welzijnswerk, van Pernis tot IJsselmonde, krijgt de vragen en de meldingen binnen. Maar zij wachten niet alleen af. Er is ook een belteam dat ouderen belt om te vragen of het gaat en of ze willen dat iemand bijspringt met praktische klusjes. ,,Het welzijnswerk kent de ouderen in hun buurt. Ze weten wie extra aandacht nodig heeft. De afgelopen dagen zijn al de eerste mensen gebeld en die waren daarover heel positief. Ze vonden het fijn even een praatje te maken of hadden al wat klusjes te doen. Hierbij wordt de hulp van vrijwilligers, bewoners en ondernemers in de eigen wijk ingeschakeld.’’

Quote

Ze vonden het fijn even een praatje te maken of hadden al wat klusjes te doen

Trevvel heeft minder leerlingenvervoer, nu er alleen opvang is voor kinderen met ouders uit de vitale sector. En ouderen maken ook minder gebruik van Vervoer op Maat bijvoorbeeld. ,,Maar we willen ook kijken hoe we kunnen helpen, naast ons gewone vervoer wat we zo lang mogelijk blijven bieden zodat mensen nog naar het ziekenhuis kunnen of naar de apotheek.’’

Voedselbank

Quote

Het zijn angstige tijden, zeker voor ouderen

Vanuit de wil te helpen, zullen chauffeurs boodschappen bezorgen, vervoer regelen en de voedselpakketten van de voedselbank thuisbezorgen. ,,We hebben tegen het welzijnswerk gezegd: Jullie hebben de regie. Vertel wat nodig is, en wij doen alles wat we kunnen. Het zijn angstige tijden, zeker voor ouderen, en we willen niet dat ze zorgen hebben of ze vandaag wel te eten hebben.’’

De Langen benadrukt dat wat Rotterdammers zelf doen ook hard nodig blijft, zoals het briefje in de brievenbus van de buren om hulp aan te bieden of met buurtbewoners in actie komen. ,,De optelsom van alles wat we doen, is de komende tijd nodig.’’

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam