Volledig scherm
Het bouwen van de 'Muur van CS' is een heel karwei: staal en beton maken de barrière onpasseerbaar. © AD

Rotterdamse terreurpaaltjes stoppen zelfs een truck met 60 km/u

Het lijkt wel op een anti-tanklinie uit de oorlog: de stalen obstakels die momenteel rond Rotterdam Centraal worden neergezet. Een karwei waarvoor een flink deel van het destijds zo zorgvuldig aangelegde plein op de schop moet. Maar het is het waard, zegt één van de palenplaatsers. ,,Al rijdt er een vrachtwagen met 60 kilometer per uur tegenaan, dan nóg stuitert-ie terug’’, zegt hij.

Nadat eerder de achterzijde van CS aan de beurt was, wordt nu de voorkant van de ‘haaienbek’ in hartje stad onder handen genomen. Liefst 168 anti-terreurpaaltjes krijgen een plekje rondom het hele complex, waarbij niet over één nacht ijs wordt gegaan. Zwaar materieel wordt aangerukt om de barrière voor onverlaten zo robuust mogelijk te maken.

,,We zijn eerst 55 centimeter de grond ingegaan’’, luidt de uitleg. ,,Onder de paaltjes zit een enorme verankering, die aan elkaar wordt gelast. Dan wordt de sleuf volgestort met vloeibaar beton. Als alles klaar is, heb je een massieve betonnen plaat. Daarna komen er specialisten uit Engeland de zaak nog keuren.’’

Plantenbakken

Quote

De paaltjes moeten aan specifieke eisen voldoen

Woordvoerder Stadsbeheer

Deze ‘muur van CS’ is bedoeld om onverlaten, die met een voertuig het station willen binnen scheuren, bij voorbaat al te ontmoedigen. Ook elders in de stad zijn dergelijke maatregelen genomen, bijvoorbeeld op de Meent en in de Witte de Withstraat, waar speciale plantenbakken bij terrasjes zijn neergepoot. Die kregen later nog een vrolijk kleurtje.

Volgens een woordvoerder van Stadsbeheer heeft het even geduurd voordat er aan de klus bij het station kon worden begonnen. ,,De paaltjes worden aangebracht omdat het Centraal Station een door het Rijk aangewezen vitaal object en een vitale locatie in het kader van antiterreur is’’, meldt hij. ,,De paaltjes moeten aan specifieke veiligheidseisen voldoen.’’

Een precisiewerkje. ,,Er is beperkte ruimte in de ondergrond, onder andere door de aanwezigheid van de fietsenstalling, metro, kabels en leidingen. Vanwege de specifieke eisen en specifieke situatie was er een langere voorbereidingstijd nodig. Het zijn algemene voorzorgmaatregelen zonder dat er specifieke dreiging van terreur is.’’

Tot half december is het nog flink bikken geblazen in het stationsplein. ,,Maar de bestrating wordt uiteraard weer netjes teruggelegd.’’

Volledig scherm
De bestrating wordt weer keurig teruggelegd. © AD
Volledig scherm
De stalen barrière moet onverlaten afschrikken. © AD

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Rotterdam en omstreken? Schrijf je hier gratis in!

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam