Volledig scherm
© anp

Rotterdamse tram weigert reclame met 'who the f*ck'

De Rotterdamse trammaatschappij RET heeft onlangs een tramadvertentie van de hamburgerketen Ellis Gourmet Burger met de tekst 'Who the f*ck is Ellis' geweigerd. De keten kreeg te horen dat het ontwerp voor de tram niet past bij de uitstraling van de Rotterdamse vervoerder. Het komt zelden voor dat tramadvertenties worden geweigerd.

Belachelijk, vindt eigenaar Alexander Wijsenbeek. Ellis Gourmet Burger, dat in België al meerdere vestigingen heeft, wil nu ook Rotterdam en Amsterdam veroveren. Met een grote advertentie op de tram wilde het bedrijf de aandacht vestigen op de opening van een nieuwe vestiging op het Stationsplein in Rotterdam eind deze maand.

De geweigerde advertentietekst,  een verwijzing naar een gelijknamig lied van de zanger Gompie, was in België geen enkel probleem. Eigenaar Wijsenbeek, ook eigenaar van Eetsalon Van Dobben in Amsterdam, dacht dan ook dat het hier ook kon. Maar de RET vindt het gebruik van scheldwoorden op haar trams maar niks.

De ondernemer vindt het besluit van de RET 'kortzichtig'. 'Dezelfde tekst heeft in België op elke tram gestaan en langs de snelwegen. Het is nou niet een tekst die erg schokkend overkomt of waar je iemand kwaad mee doet.'

Kwetsend
Wijsenbeek twijfelt of hij nog wel wil adverteren bij de RET. Vooral nu ook advertenties met dezelfde tekst op abri's bij het Stationsplein zijn geweigerd. Volgens woordvoerder Eline Klooster van het Rotterdams vervoersbedrijf is de exploitatie van de tramreclame in handen van een extern bureau.

Die exploitant kent de richtlijnen van de RET en controleert daar op. 'Alleen bij twijfelgevallen nemen ze contact met ons op, zoals nu ook is gebeurd. Wij kunnen een reclame afkeuren als het als kwetsend kan worden ervaren of als wij het niet vinden passen bij onze uitstraling. Het gaat met name om het gebruik van de woorden.'

In samenwerking met indebuurt Rotterdam