Volledig scherm
Het diepliggende ijzerertsschip Berge Stahl. © AD

Schepen kunnen voller Rotterdamse haven in

Kapiteins kunnen in de Rotterdamse haven tot het gaatje gaan. Door een nieuw kaartsysteem durven ze meer lading mee te nemen zonder bang te zijn aan de grond te lopen. De wereldprimeur levert scheepvaartbedrijven miljoenen op.

Quote

Rederijen zoeken de marges op, maar een kapitein wil ook veilig varen

Ben van Scherpenzeel

De winst loopt op tot 150.000 euro per containerschip. En bij olietankers tot 50.000 euro. Dat is per bezoek. ,,Rederijen zoeken de marges op, maar een kapitein wil ook veilig varen,'' vertelt projectleider Ben van Scherpenzeel van het Havenbedrijf Rotterdam. ,,Door ze actuele, accurate informatie over diepgang te geven, kunnen ze hun veiligheidsmarges verkleinen.''

Het systeem komt van pas in de ondiepere havens in de Botlek en de Europoort, legt Scherpenzeel uit. Maar ook bij de Maasvlakte: ,,Zeeschepen worden steeds groter. Voor de nieuwste generatie is zelfs de eerste Maasvlakte alweer passen en meten.''

Quote

Als het voor een kapitein onduide­lijk is, neemt hij het zekere voor het onzekere

Nogmaals Van Scherpenzeel

Betrouwbare informatie
Volgens Scherpenzeel, zelf oud-kapitein, is het verkrijgen van betrouwbare informatie over havens wereldwijd een probleem. Havens geven vaak wel diepten door, stelt hij, maar die gegevens zijn niet altijd even recent en volgens hun eigen standaarden: ,,Een term als NAP bijvoorbeeld wordt buiten Nederland niet gebruikt. Havens gaan uit van zichzelf. Ze verplaatsen zich weinig in kapiteins.''

In Rotterdam krijgen de havenbekkens iedere 4 tot 6 weken bezoek van hydrografen. Die geven hun meetgegevens door aan het United Kingdom Hydrographic Office (UKHO) in Londen, dat direct de digitale zeekaarten bijwerkt, volgens internationaal bekende definities. ,,Want als het voor een kapitein onduidelijk is, neemt hij het zekere voor het onzekere.''

Vertrouwen
Nu ze weten dat ze de gegevens kunnen vertrouwen, vinden ze het sneller verantwoord dieper te liggen. Gemiddeld verkleinen ze de veiligheidsmarge met 15 centimeter.

Met het opzetten van dit kaartsysteem, Project Avanti gedoopt, loopt Rotterdam voorop in de wereld. Scherpenzeel: ,,We doen het samen met de haven van Göteborg. Het zou mooi zijn als Houston en Singapore het systeem overnemen, zodat het overal navolging krijgt."

Eraan verdienen doen ze niet. ,,Het is gewoon verhogen van de efficiëntie. Hamburg en Antwerpen kunnen het zo overnemen, maar dat zijn concurrerende havens.''

Proefdraaien
De terminals van oliegigant Shell en containerreus APMT draaien momenteel proef met Avanti, dat gaandeweg wordt uitgebreid. Onder meer rederij MSC heeft voor het laden en lossen van het recordschip MSC Oscar gebruik gemaakt van Avanti om te zien hoeveel containers ze aan boord kon nemen.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam

Poll

Denk jij dat het nieuwe stadion van Feyenoord er nog komt?

Denk jij dat het nieuwe stadion van Feyenoord er nog komt?

  • Tuurlijk, jaartje vertraging is geen probleem (20%)
  • Nou ben ik toch wel gaan twijfelen (11%)
  • Nee, ze trekken aan een dood paard (69%)
1608 stemmen