Volledig scherm
Het Wartburg College verloot onder leerlingen in spe een rondvlucht. © Dreamstime

School lokt leerling met vliegreisje

De lokroep van Rotterdamse middelbare scholen klink luider en luider. Om een groep 8'er voor je te laten kiezen, is een flyer niet meer genoeg.

,,Alle scholen laten zich tijdens open dagen van hun mooiste kant zien", zegt Joany Krijt van de Comenius-scholen. ,,Om aan te sluiten bij de interesses van kinderen hebben wij dit jaar bijvoorbeeld mooie filmpjes gemaakt."

Dat zijn niet zomaar promofilmpjes, maar rondleidingen door de school die levensecht lijken als je ze bekijkt door een 3d-bril. En die brilletjes, die zich vastklemmen aan je telefoon, krijgen alle bezoekertjes van de open dag cadeau. ,,Dat is weer iets anders dan een pen."

Scholen trekken alles uit de kast om groep 8'ers voor hen te laten kiezen. Dat is lastig, want er zijn véél scholen en die proberen zich allemaal te onderscheiden.

Prikkel
,,Er is een behoorlijke druk op het werven van leerlingen", zegt Dirk Wakker van de Calvijn-scholen. ,,Iedereen wil zijn school gezond houden." Het Calvijn liet animatiefilmpjes maken, helpt kinderen kiezen met een strakke stemwijzer en verloot al 2 jaar achter elkaar een iPad op de open dag.

,,Het is belangrijk om je als school te profileren. Zeker nu ons leerlingenaantal terugloopt", zegt Marijn van der Meijden van het Wartburg Revius. Het Wartburg trekt alles uit de kast. Wie meedoet aan speurtochten door de reformatorische scholen, maakt kans op een rondvlucht. ,,Een extra prikkel om kinderen te enthousiasmeren", noemt Van der Meijden die gift.

Quote

Elke leerling levert 7.000 à 8.000 euro per jaar op

Peter Wind

Peter Wind van het Wolfert Dalton begrijpt die prikkel: ,,Elke leerling levert 7.000 à 8.000 euro per jaar op, en dat geld kunnen scholen maar goed gebruiken. En toch vind ik dit van de zotte. Een vliegtuig heeft niks met onderwijs te maken. Dat is zonde van het geld."

Zo ziet Van der Meijden dat niet: ,,Wij zoeken een balans tussen investeren in PR en onderwijs. Als een betere campagne meer leerlingen oplevert, hebben wij ook meer te besteden aan leerkrachten."

Dilemma
Marijke Boot van het Carré College vindt het een lastig dilemma. ,,Een foldertje is niet meer genoeg. Wij delen tasjes, pennen en keycords uit en we willen meer filmpjes gaan maken. Maar als bij ons wordt gesproken over het verloten van iPads, dan twijfel ik. Moet je dat nou wel willen...?"

Nee, zegt LMC-bestuurder Marc Otto beslist. ,,Scholen moeten eerlijk blijven. Meeloopdagen, mooie filmpjes op Facebook en gave trucjes bij scheikunde: natuurlijk. Alleen voor de open dag een 3d-printer huren of prijzen verloten: nee. Zo haal je leerlingen onder valse voorwendselen binnen."

In samenwerking met indebuurt Rotterdam