Volledig scherm
© Paul Martens

Sprookjesachtige blik op Rotterdamse Markthal

Het zicht vanuit de nok van de kersverse Markthal in Rotterdam is betoverend. Om je heen spetteren de kleuren haast van de fleurige platen, die tegen de wand van deze 'koopkathedraal aan de Maas' zijn bevestigd. De eerste overdekte marktvloer van Nederland - vaste prik in mediterrane streken - nadert zijn voltooiing. 'Andere steden zullen jaloers zijn op Rotterdam'.

Volledig scherm
Artist Impression van de Rotterdamse Markthal © Provast
Volledig scherm
© Paul Martens

Terwijl in de diepte bouwvakkers de laatste hand leggen aan de 96 versunits, maakt de Rotterdamse fotograaf Paul Martens op 40 meter hoogte spectaculaire opnames. Als eerste buitenstaander mag hij de geavanceerde onderhoudslift in deze Hollandse variant op de Sixtijnse Kapel betreden, om vanaf deze bijzondere plek de Markthal-in-wording vast te leggen.

Piekervaring
Een piekervaring, vindt hij zelf. 'Adembenemend, wat een sprookjesachtige omgeving. Dit straalt blijheid uit, dit is kicken. Een gebouw waar Rotterdam trots op kan zijn. Ik kan haast niet wachten tot de Markthal gaat leven.'

Daarvoor moet het geduld nog zo'n tweeënhalve maand op de proef  worden gesteld, want op 1 oktober is de grootse opening van het smulparadijs in het hartje van de Maasstad. Op een steenworp afstand van de middeleeuwse Laurenskerk zal allerhande verse waar worden aangeboden aan de klant: groente, fruit, vis, vlees en brood, met allerlei exotische varianten daarop.

Volledig scherm
© Paul Martens
Quote

Het is alsof je 's zomers op je rug in het gras ligt, en van alles om je heen ziet. De hemel, de wolken, en de zon als bron van al het leven

Kunstenaar Arno Coenen
Volledig scherm
© Paul Martens

Wie in de Markthal staat, ziet al die producten boven zijn hoofd rond dwarrelen. Gigantische sperziebonen, enorme garnalen, metershoge korenhalmen sieren in totaal 4000 panelen, van 1,5 bij 1,5 meter groot. Ze vormen samen 's werelds grootste kunstwerk, een visueel spektakelstuk waarvoor de Klaaswaalse kunstenaar Arno Coenen verantwoordelijk is. 'We hebben gekozen voor een aanpak die je ook in Pixar-films tegenkomt,' legt hij uit. 'Het is alsof je 's zomers op je rug in het gras ligt, en van alles om je heen ziet. De hemel, de wolken, en de zon als bron van al het leven.'

Het opvallende, hoefijzervormige complex van de Rotterdamse architect Winy Maas moet jaarlijks tussen de 4,5 en 7 miljoen bezoekers gaan trekken. Nadat aanvankelijk door kooplieden nog wat terughoudend werd gekeken naar dit project, is de animo om een 'kraampje' te bemachtigen nu groot: 75 procent van de verkooppunten is verhuurd, en op nog eens 10 à 15 procent hebben ondernemers een optie.

Versfestijn
Directeur Hans Schröder van ontwikkelaar Provast heeft hoge verwachtingen. 'Het wordt een versfestijn. Vers, vers en nog eens vers. Geen spijkerbroeken of zo, alleen maar voedsel. Voor bloemen en planten maken we een uitzondering. De Markthal is een beleving. Andere steden zullen jaloers zijn op Rotterdam.'

De bouw van dit 175 miljoen euro kostende gebouw had nog heel wat voeten in de aarde. Eind 2009 startte het megakarwei, en werden er 2300 heipalen in de bodem van het Laurenskwartier geslagen. Het storten van de vloer was een huzarenstukje op zich: drie dagen en nachten lang arriveerde er om de drie minuten een vrachtwagen om beton in de bouwput te gooien.

De buitenkant van de Markthal is nu zo goed als klaar, en binnen pronkt het stalen casco van bijna honderd kramen. Daarvan zijn er drie modellen: met een glazen dak, met een terras er bovenop óf exemplaren waarop groente of bloemen kunnen worden geteeld. Op 1 september zullen de kooplieden de units verder 'aankleden', waarna een maand later de verkoop van de producten start.

Over belangstelling heeft dit architectonische hoogstandje niet te klagen. Zeker nadat de Amerikaanse nieuwszender CNN de Markthal uitriep tot 'één van de tien gebouwen die je moet zien in 2014' loopt het storm bij de bouwplaats aan de Binnenrotte. Toeristen uit alle windstreken melden zich bij het hek, vaak in de veronderstelling dat het pand al te betreden is.

'Ze komen overal vandaan, het is niet normaal meer,' zegt Schröder. 'Chinezen, Amerikanen, Denen. Mét een fototoestel om de nek. Als ik dan vraag hoe ze bij de Markthal verzeild zijn geraakt, hoor ik dat ze over ons hebben gelezen in een architectuurblad of een reisgids. Helaas kunnen we niet aan alle verzoekjes om een rondleiding tegemoet komen, want dat kost te veel tijd. We willen hoe dan ook op 1 oktober open.'

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Poll

Herdenken tijdens het songfestival, kan dat?

Herdenken tijdens het songfestival, kan dat?

  • Ja natuurlijk, het versterkt elkaar alleen maar. (40%)
  • Nee, herdenken is een serieuze zaak. (39%)
  • Dat moeten Rotterdammers toch zelf weten? (21%)
5868 stemmen