Volledig scherm
PREMIUM
© anp

'Sta fietsen door rood gewoon toe'

experimentHet klinkt als een gewaagd plan, maar door rood fietsen kan in Rotterdam binnenkort wel eens volstrekt legaal zijn. Weggebruikers letten dan beter op en veroorzaken dus ook minder ongevallen, stellen deskundigen. De stad, net bekomen van een fiets­experiment, ziet het wel zitten.

Quote

Mogen we alleen maar experimen­te­ren als alles 100 procent goed gaat?

Marco te Brömmelstroet
Volledig scherm
Marco te Brömmelstroet. © Mats van Soolingen

Volgens Marco te Brömmelstroet, onderzoeker vervoersplanologie aan de Universiteit van Amsterdam (UvA), is er 'genoeg bewijs' dat het afbouwen van externe verkeersregels zoals verkeerslichten in veel gevallen bijdraagt aan meer veiligheid en een betere doorstroming. ,,In Amsterdam wordt door rood fietsen door iedereen verwacht, wat doorgaans leidt tot betere oplettendheid en lagere snelheden. Op het Alexanderplein staan de lichten zelfs helemaal uit, zonder dat zich daar problemen voordoen.''

De Franse hoofdstad Parijs had in 2015 de wereldwijde primeur met de legalisering van door rood fietsen. Pedaalridders mogen bij zo'n 1.800 verkeerslichten, die zijn voorzien van een speciale 'door rood rijden mag'-sticker, het verkeerslicht negeren. De gedachte daarachter is dat automobilisten, fietsers en voetgangers beter op elkaar letten dan wanneer iedereen de verkeerslichten als leidend ziet. 

Volgens een woordvoerster van fietslobbygroep Mieux se Déplacer à Bicyclette (vrij vertaald: 'Stap over op de fiets') heeft de maatregel geleid tot een gedragsverandering en minder ongevallen. ,,Iedereen rijdt zachter en iedereen houdt zijn oren en ogen beter open. Alle verkeersdeelnemers zijn hoffelijker geworden.'' Ze kan Rotterdam de maatregel daarom van harte aanbevelen.

Voorbeeld
De roep om door rood fietsen tot standaard te verheffen, komt een dag na een proef met 'vier richtingen groen' in Rotterdam. Naar Gronings voorbeeld gaf de stad maandag op een kruispunt in het centrum alle fietsers tegelijk groen, in de hoop dat dit zou leiden tot meer fietsveiligheid. Na twee ongevallen, waarbij fietsers tegen elkaar knalden, werd het experiment nog dezelfde dag gestaakt. 

Fietsprofessor Te Brömmelstroet vindt dat Rotterdam de proef wel erg snel heeft opgegeven. ,,Stoppen na twee niet al te ernstige ongevallen is vooral falen van de instanties: de gemeente en media die erover berichtten. Mogen we alleen maar experimenteren als alles 100 procent goed gaat? Of kunnen we leren en bijstellen?'' 

Een woordvoerster van wethouder Pex Langenberg (Verkeer, D66) laat weten de 'alle fietsers tegelijk groen'-regeling een tweede kans te willen geven. Ook zegt ze open te staan voor andere experimenten. ,,Iedereen met goede ideeën mag zich bij ons melden.''

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. Slopershamer houdt flink huis aan zuidzijde van de Lijnbaan

    Slopersha­mer houdt flink huis aan zuidzijde van de Lijnbaan

    De zo kenmerkende glazen verbinding tussen de winkels aan beide kanten van de Lijnbaan wordt gesloopt. Gisteren waren bouwvakkers al met grof materieel in de weer met het verwijderen van deze ‘luchtbrug‘, om de vernieuwing van het winkelgebied - onderdeel van Forum Rotterdam - verder mogelijk te maken. De zaken aan de Coolsingel-kant van dit beroemde shopwalhalla worden dieper en hoger gemaakt, en krijgen een frisse en chique uitstraling.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam