Volledig scherm
Elon Musk is bedenker van de hyperloop. © AFP

Stad aast op testcentrum voor verkeer

Rotterdam is in beeld voor een internationaal testcentrum op het gebied van verkeer. Het Mobility City Campus zou de tests kunnen faciliteren van de hyperloop, de supersnelle vacuümtrein van Tesla-ondernemer Elon Musk voor goederen en personen.

Een haalbaarheidsonderzoek naar de campus begint nog deze maand. Dan moet ook duidelijk worden hoe het Mobility City Campus eruit gaat zien.

Initiatiefnemer voor het testcentrum is het Finse investeringsbedrijf Avanto Ventures, dat gisteravond haar plannen heeft bekendgemaakt. Die zijn vooralsnog vaag.

Avanto heeft het over 'een fysieke plek waar alle Europese spelers die zich bezighouden met mobiliteit en transport kunnen samenkomen om nieuwe concepten te bedenken, te ontwikkelen en uit te bouwen'. Volgens de investeerder moet de campus uitgroeien tot 'een epicentrum voor mobiliteitsoplossingen wereldwijd'.

Hyperloop-bedrijf rLoop is een van de bedrijven die gebruik kan maken van het testcentrum. rLoop is betrokken bij het haalbaarheidsonderzoek.

Ambities

Avanto krijgt hulp van de gemeente Rotterdam bij de ontwikkeling van de Mobility City Campus. Volgens wethouder Barbara Kathmann (Economie, PvdA) past de faciliteit bij de ambities van de stad om vervoer en transport te vernieuwen. Zij verwacht dat de campus nieuwe grote bedrijven naar de stad trekt.

Avanto Ventures maakte het nieuws bekend tijdens het internationale innovatie-evenement Slush in Helsinki. Volgens Antti Rantanen van het investeringsbedrijf was het innovatieve klimaat in Rotterdam doorslaggevend.

Buizenpost

Het testcentrum kan voor allerlei verkeersuitvindingen zijn, maar de hyperloop spreekt tot de verbeelding. De vacuümtrein werkt als een soort buizenpost. Met een gang van 1200 kilometer per zouden mensen in een ondergrondse tunnel naar hun bestemming kunnen reizen. De reis van Amsterdam naar Frankfurt duurt 50 minuten. Sneller dan het vliegtuig. In de cabines is in de huidige ontwerpen plaats voor zo'n 20 personen.

Hoewel Elon Musk het idee heeft gelanceerd zijn meerdere bedrijven en universiteiten betrokken bij de ontwikkeling van de vinding. Het Havenbedrijf Rotterdam is een van de instanties die al langer lobbyt om zoveel mogelijk van het onderzoek in Nederland te laten plaatsvinden.

Volgens de havenautoriteit is het goed als Nederland voorop loopt met het supersnelle transportsysteem. In september spraken ProRail en de Technische Universiteit Delft af om de nog niet gebruikte tweede tunnelbuis van de Delftse spoortunnel te gebruiken als hyperlooptestbuis.

Elke ochtend op de hoogte van het laatste nieuws uit Rotterdam en omgeving? Schrijf je hier in voor onze gratis nieuwsbrief.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam