Door het gebruik van 'superstil' asfalt zouden de geluidsschermen langs de omstreden autoroute twee meter lager kunnen worden.
Volledig scherm
Door het gebruik van 'superstil' asfalt zouden de geluidsschermen langs de omstreden autoroute twee meter lager kunnen worden. © MRDH

'Superstil' asfalt moet A13/16 herrievrij maken

Met de inzet van 'superstil' asfalt moet de nieuwe rijksweg A13/16 door de Rotterdamse Noordrand herrievrij worden gemaakt. Dat hebben de wethouders Pex Langenberg (Rotterdam) en Simon Fortuyn (Lansingerland) als bestuurders van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag vanmorgen bekend gemaakt.

Pex Langenberg, bestuurder van de Metropoolregio en wethouder Verkeer in Rotterdam.
Volledig scherm
Pex Langenberg, bestuurder van de Metropoolregio en wethouder Verkeer in Rotterdam. © Gemeente Rotterdam/Marc Nolte
Quote

Ik kan geen enkele garantie geven, dat doe je alleen bij wasmachi­nes

Wethouder Pex Langenberg

Met het zogenoemde dubbellaags-ZOAB-fijn zouden de geluidsschermen langs de omstreden autoroute twee meter lager kunnen worden. De regio kreeg gisteren van minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur te horen dat Rotterdam de proeftuin mag worden voor deze derde generatie ZOAB-asfalt.

Pex Langenberg verwacht dat hiermee aan het saldo nul - geen extra herrie - kan worden voldaan. ,,Al kan ik geen enkele garantie geven, dat doe je alleen bij wasmachines. Het gaat om een experiment.'' Volgens Rijkswaterstaat kent het nieuwe type nog wel onzekerheden. Zo is het nog de vraag hoe lang deze nieuwe ZOAB-toepassing mee gaat.

Maatregelen
Ook collega Fortuyn denkt dat de gevreesde overlast met dit pakket maatregelen kan uitblijven. Behalve het stillere asfalt, lagere geluidsschermen wordt ook gekeken of de landtunnel door het Lage Bergse Bos lager kan komen te liggen. Verder wordt onderzocht of de tunnel onder de Rotte enkele tientallen meters langer kan worden.

Door omwonenden gewenste aanpassingen bij de kruising met de N471 (G.K. van Hogendorpweg), de Ankie Verbeek Ohrlaan in Hillegersberg en het Terbregeseveld in Ommoord zijn niet gehonoreerd.

De gemeenteraden van Rotterdam en Lansingerland nemen na de zomer - in september - een besluit over de A13/16. De nieuwe weg zou er in 2022 moeten liggen. De route tussen Rotterdam Airport en Terbregseplein gaat bijna 1 miljard euro kosten.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam