Volledig scherm
Archieffoto van het NK Scootmobiel © ANP

Te lang wachten op rolstoel: Tweeduizend Rotterdammers naar ander bedrijf

UpdateRotterdam zet een streep door het contract met het Hulpmiddelencentrum, omdat Rotterdammers te lang moeten wachten bij problemen met hun scootmobiel, rolstoel of tillift. Zo’n tweeduizend klanten gaan over naar een andere aanbieder.

De problemen begonnen vele maanden geleden. Rotterdammers, die afhankelijk zijn van de wielen van hun scootmobiel of rolstoel om naar buiten te gaan, moesten soms vele weken wachten tot een probleem was verholpen en waren daardoor soms al die tijd aan huis gebonden.

‘Ondermaats’

Rotterdam kondigde eerder een stop op nieuwe cliënten af tot 1 oktober. Uiteindelijk kreeg het fusiebedrijf, voortgekomen uit het in de regio bekende Jens Beenhakker, tot 1 januari de tijd om orde op zaken te stellen. De service is nu echter nog altijd ‘ondermaats’. Daarom zet de gemeente een streep door het contract, zo meldt wethouder Sven de Langen in een brief aan de Rotterdamse gemeenteraad.

Dit betekent dat Rotterdammers die voor het eerst een hulpmiddel krijgen niet meer naar het Hulpmiddelencentrum worden gestuurd. Verder krijgen tweeduizend cliënten een brief met daarin de vraag voor de twee andere aanbieders te kiezen: Meyra en Welzorg. Per 1 mei gaan zij over. Alleen achthonderd cliënten die rond de zomer van 2019 een nieuwe scootmobiel hebben gekregen, blijven klant van het Hulpmiddelencentrum tot deze aan vervanging toe is, zo schrijft de wethouder die het over een ‘sterfhuisconstructie’ heeft.

Teleurgesteld

Directeur Ernst Dijkstra noemt het teleurstellend dat Rotterdam na Capelle aan den IJssel en de Hoeksche Waard het contract opzegt. Welke consequenties dit heeft voor de locatie in Rotterdam en de medewerkers in Rotterdam, kan hij nog niet zeggen.

Het Hulpmiddelcentrum is actief in heel Nederland en heeft zo’n vijfde van de Nederlandse markt voor hulpmiddelen -geleverd via de gemeente- in handen. Het fusiebedrijf herkent en erkent dat er problemen zijn. Die worden volgens de directeur zowel veroorzaakt door interne zaken, maar ook door marktsituaties die volgens het Hulpmiddelencentrum een negatieve invloed hebben op de hele branche.

Problemen ontstonden door het samenvoegen van verschillende bedrijven, maar het Hulpmiddelencentrum is ook geconfronteerd met onbetaalde rekeningen en opgelegde boetes waardoor de organisatie betaalproblemen kreeg.Dit speelde niet binnen het contract met de gemeente Rotterdam.,,Als alle achterstallige vorderingen voldaan zouden worden, is het overgrote deel van de problemen opgelost’’, stelt Dijkstra, die optimistisch is over de toekomst van het bedrijf ondanks het verlies van een grote klant als Rotterdam. 

Verlies

,,We hebbende afgelopen jaren honderdduizenden euro’s verlies geleden op het contract met Rotterdam. Des te zuurder is het dat het vernieuwde contract, met acceptabele tarieven, nu stopt.’’ De lage tarieven van meerdere gemeenten staan investeringen in de weg, zo zegt hij.Dat Rotterdammers problemen hebben ervaren, vinden de medewerkers zeer vervelend. ,,Van iedere klant die te laat werd geholpen,bloedt het hart van onze medewerkers. Zij kennen die klant en werken in de zorg omdat ze mensen willen helpen.’’

  1. Marktkooplui vrezen songfestivaldorp: ‘We staan weer met de rug tegen de muur’
    PREMIUM

    Marktkoop­lui vrezen songfesti­val­dorp: ‘We staan weer met de rug tegen de muur’

    De marktkooplieden van de weekmarkt op de Binnenrotte maken zich grote zorgen over de komst van een Eurovision Village. Vertegenwoordigers van de ondernemers werden vandaag bijgepraat door de directie van de Rotterdamse songfestivalorganisatie. ,,Daar hoorden we dat we geen drie, maar vijf marktdagen zullen missen’’, zegt secretaris Laurenz van der Burg van de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH).

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam