Volledig scherm
Nico Breuls. © Privéfoto

Vaker naar huisarts bij hartklacht

Mensen met hartklachten kunnen veel vaker dichtbij huis worden geholpen in plaats dat ze naar een duur ziekenhuis moeten. Dat blijkt uit een proef bij huisartsen in Ridderkerk, de Hoeksche Waard en Rozenburg. ,,Je bespaart hiermee geld, maar ook het gedoe van een ziekenhuisbezoek.''

Quote

Het scheelt ook gedoe

Nico Breuls

Acht op de tien patiënten die cardioloog Nico Breuls zag tijdens zijn werk in het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht werden doorverwezen naar een dure specialist zonder dat per se nodig was. ,,Huisartsen zijn huiverig om de verkeerde diagnose te stellen en sturen een twijfelgeval voor de zekerheid naar het ziekenhuis. Maar de kosten lopen hierdoor op.''

Na zijn pensioen besloot Breuls samen met huisarts Adrie Evertse uit Oud-Beijerland zich op dit probleem te storten. Niet enkel om kosten te besparen. ,,Het scheelt ook gedoe. Patiënten moeten soms ver reizen naar een ziekenhuis. Kinderen nemen vrij om hun moeder te brengen. Allemaal voor een bezoekje aan de cardioloog van vijf minuten. Dat is gênant. Een ziekenhuis is er voor ingrepen, niet voor het uitsluiten van aandoeningen.''

De proef werd opgezet met geld van zorgverzekeraar CZ en het steunpunt KOEL in Zwijndrecht, dat werkt aan betere zorg dichtbij huis door bijvoorbeeld huisartsen. In Rozenburg bleef alles bij het oude, als controlegroep. In Ridderkerk en de Hoeksche Waard kregen de 50 huisartsen bijscholing over de meest voorkomende hartklachten: hartruis, hartkloppingen en ritmestoornissen, pijn op de borst en hartfalen. Elke huisarts zorgde verder voor een ECG in de praktijk, voor het maken een hartfilmpje.

Diagnose

Quote

Ik had graag uitgebreid naar heel Zuid-Hol­land-Zuid maar dat lijkt vast te lopen in het systeem, waarbij verzeke­raars huiverig zijn om geld te investeren zonder dat ze zeker zijn dat het geld bespaart

Nico Breuls

Ook konden patiënten voortaan bij medisch diagnose centra in de buurt -Star en SHL- terecht voor een fietstest, echo of holterkastje. Breuls was als cardioloog altijd telefonisch en per e-mail bereikbaar. Ook zag hij 'twijfelpatiënten' in de praktijk, of thuis. ,,Als een tweede filter om te zien of een ziekenhuisbezoek echt nodig was.''

De werkwijze had succes. Het aantal doorverwijzingen in Ridderkerk en de Hoeksche Waard daalde met 65 procent. Een hoog percentage huisartsen en de patiënten waren tevreden over de werkwijze. 

Desondanks vreest Breuls dat het bij deze proef blijft. ,,Ik had graag uitgebreid naar heel Zuid-Holland-Zuid maar dat lijkt vast te lopen in het systeem, waarbij verzekeraars huiverig zijn om geld te investeren zonder dat ze zeker zijn dat het geld bespaart.'' In de twee regio's van de proef zijn de huisartsen in gesprek over een voortzetting.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam