Iliass El Hadioui, socioloog en onderwijskundige, maakt zich zorgen om kinderen uit Rotterdamse volksbuurten die nu niet naar school kunnen.
Volledig scherm
PREMIUM
Iliass El Hadioui, socioloog en onderwijskundige, maakt zich zorgen om kinderen uit Rotterdamse volksbuurten die nu niet naar school kunnen. © Jan de Groen

Vooral kinderen uit arme gezinnen raken achterop door de scholensluiting (en dit is waarom)

Laptops worden geregeld en wiskunde wordt wel weer ingehaald. Het is vooral de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in een moeilijke situatie waar deskundigen zich zorgen over maken. De kloof tussen arme en rijke kinderen wordt groter tijdens de maanden dat ze niet naar school kunnen. 

Na iedere zomervakantie is er tussen leerlingen in een klas zo’n kloof ontstaan. Dat heet summer learning loss, vertelt Iliass el Hadioui, socioloog aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en lid van de Onderwijsraad. In de zes weken dat kinderen niet naar school gaan, zakt wiskunde een beetje weg en neemt ook de taalvaardigheid af. Daarnaast ontwikkelen ze zich allemaal op een andere manier. Dat heeft te maken met wat ze meemaken, de gesprekken die thuis worden gevoerd en wat de ouders ze meegeven. In huishoudens met hoogopgeleide ouders leren kinderen ook in de zomervakantie - onbewust - gewoon door. De algemene kennis wordt vergroot, het nieuws wordt gevolgd, er wordt gepraat en er worden boeken gelezen.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam

Rotterdam