Volledig scherm
De herrie van rijksweg A20 nadert soms de 70 decibel. Ommoorders willen maatregelen, zeker als straks ook nog eens de verlengde A16 wordt aangelegd. © Frank de Roo

Vragen over aanpak herrie nieuwe rijksweg A16

De fractie van Leefbaar Rotterdam wil opheldering over de maatregelen tegen de herrie die de nieuwe rijksweg A16 (eerder bekend als A13/16) zal gaan maken. Raadslid Benvenido van Schaik reageert op klachten uit de wijk Ommoord. 

Bewoners drongen aan op maatregelen zoals hogere geluidsschermen en een maximum snelheid van 80 kilometer per uur. De nieuwe weg gaat lopen tussen verkeersknooppunt Terbregseplein en luchthaven Rotterdam Airport en passeert de wijken Schiebroek en Hillegersberg en Bergschenhoek en het Lage Bergse Bos.

Leefbaar wil weten of de gemeente Rotterdam betrokken is bij de aanpak van het rijk. Verder wil hij inzicht hebben in de plannen. Volgend jaar is de aanbesteding van de klus, de aanleg van de weg zou in 2019 moeten starten. De eerste auto’s kunnen dan in 2024 rijden door de Rotterdamse Noordrand. De nieuwe route moet de files op de ring aanpakken.

Herrie

In de wijk Ommoord hebben ze al te maken met de A20 en daar komt straks de A13/16 bij. ,,Ommoord heeft er genoeg van'', vat Fons Tacq, voorzitter van bewonersorganisatie Ommoord (BOO) samen over de overlast die de drukke autoverbinding tussen Rotterdam en Gouda op dit moment veroorzaakt. De wijk (met 25.000 inwoners) kijkt met angst en beven uit naar de komst van de A13/16, die inmiddels A16 Rotterdam wordt genoemd.

De herrie van de A20 nadert soms in het ergste geval de 71 decibel (dB), zei Tacq tegen de leden van de gebiedscommissie Rotterdam-Prins Alexander. ,,Vaak blijft het hangen tussen de 60 en 70, terwijl wij eigenlijk de 50 dB als een soort toelaatbare grens zien.''

Hoogbouw

Quote

Het is alsof je permanent een stofzuiger hoort

Fons Tacq

Er is in Ommoord ook veel hoogbouw, de herrie blijft daar in veel gevallen tussen hangen. ,,Alsof je permanent een stofzuiger hoort'', legde de bewonersvoorman uit. ,,Overal hoor je die snelweg.''

En dat wordt in de toekomst alleen maar erger, vrezen Tacq en de zijnen. ,,Er komt nóg een weg bij, de A16. Dat geluid wordt echt niet minder, zoals beloofd. Het is nu al veel te hoog.''

De bewonersvereniging besloot het heft in eigen hand te nemen en voerde dit jaar zelf een serie van 48 metingen uit. Tussen mei en oktober is op elf plekken in de wijk gemeten met verschillende windrichtingen. De uitkomsten laten zien dat ook verder van de A20 het geluidsniveau (te) hoog is.

Zo leverde een meting bij de Sinclair Lewisplaats op de achtste etage de score 71 dB op. ,,Het wordt met geluid en fijnstof alleen maar erger. Er zullen maatregelen nodig zijn, zoals het isoleren van woningen, maar of dat afdoende is moeten we nog zien'', aldus Fons Tacq. ,,Er wordt gesteld dat de maatregelen in de pas lopen, wij denken dat er meer nodig is om niet het tweede Overschie te worden.''

Geluidsschermen

Hij noemde als concrete verbeteringen de bouw van hoge geluidschermen langs de beoogde A16. Verder zou daar een maximumsnelheid van 80 kilometer moeten gaan gelden. Ook wordt opnieuw gepleit voor ondertunneling van het stuk A16 tussen de Rotte en het Terbregseplein, een optie die door Rijkswaterstaat eerder als te duur van de hand is gewezen. Tacq vulde nog aan dat ook de wijk Het Lage Land in de 'gevarenzone' begint te komen.

Binnen de gebiedscommissie Prins Alexander kreeg de oproep bijval van de PvdA en GroenLinks. CDA-voorzitter Ron Davids gaf aan dat er inderdaad sprake is van een overschrijding van de normen. ,,Maar het tracébesluit staat al vast. Het zal dus uit de extra maatregelen moeten komen.'' De gebiedscommissie en de bewoners besloten samen een brief naar de Rotterdamse raad te sturen.

In samenwerking met indebuurt Rotterdam